Tragikomisk debutroman i teatermiljö

Titel: Det är alldeles för få som ger upp
Författare: Stefan Norrthon
Förlag: Norstedts förlag
Recenserat av Catrine Tollström

13055817_O_1

Vissa författare har en alldeles speciell förmåga att uppmärksamma hur det som sker i vårt inre avspeglas subtilt i vårt yttre. När en sådan författare dessutom har stark känsla för dramaturgi och kan locka till skratt – då blir det riktigt bra.

Jocke i den här romanen är ingen vanlig människa, han är skådespelare. Problemet är att ingen i branschen verkar förstå hur bra han är. Hängivenheten till teatern är ju total och hela livet levs genom ett filter av konstnärlig distans. Ändå har karriären reducerats till en biroll där han får tomater kastade i ansiktet. Jockes gränslösa ansträngningar och accelererande stress i att upprätthålla en fasad banar väg för kollaps. Allt rasar. Tillvaron blir snabbt ohållbar utan teatern, den som är navet i hela hans identitet. På sin väg mot botten hamnar han i värsta tänkbara scenarier av pinsamheter, något som skildras med träffsäker symbolik och humor. Jocke behöver ruskas om, men skrattet fastnar i halsen medan jag följer hans förfall. Vi snackar igenkänning, trots att intrigen är skruvad till max. För vem har inte upplevt svajande självkänsla? Vem har inte någon gång känt sig obekväm i sociala situationer? Ni vet det där flyktiga draget i någons ansikte som får en att undra om man är välkommen.

Män med uppblåst självbild är lätta att skoja om, öppet mål liksom, men här stannar det inte vid skratt på någons bekostnad. Huvudkaraktärens sårbarhet kommer tillräckligt nära för att väcka medkänsla. Författarens egen bakgrund som skådespelare bidrar till initierade beskrivningar av miljöer och hierarkier. Förmodligen förklarar skådistänket också hans känsla för undertext och gestaltning. Dramaturgi, personskildring och karaktärsutveckling är lysande. Budskapet är relevant. Språket har flyt och jag hittar inte ett fel, inte en överflödig mening, inte en enda klyscha. Romanfigurerna lever och berör. Trots sparsamt med upplysningar om hur de ser ut framkallar deras ageranden och manér tydliga bilder i mitt huvud. Ibland blir romaner tråkiga även om de är välskrivna, men inte om de har charm. Och det har den här boken. Massor!

Jag vill läsa mer av författaren. Helst ett komplicerat romanbygge med fler perspektiv, många trådar, bihistorier och överraskningar. Stefan Norrthon har kapacitet att nå toppskiktet av svenska författare. Om han inte gör det med sin debut så gör han det med nästa bok. Det blir hela 8 av 10 kakor i betyg för Det är alldeles för få som ger upp.

Information från förlaget finns här. Boken finns t ex att köpa på Adlibris, Bokus och  CDON. Den passar en bred målgrupp. Jag tror framförallt att du som gillar feelgood, humor och psykologi kommer att uppskatta den.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Catrine Tollström, Hem, Recensioner, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.