Vykort från en samlare

9789197621649_large_vykort-fran-en-samlare_haftad
Titel: Vykort från en samlare
Författare: Hasse Lindell
Förlag: Lennartsson Grafiska
Genre: Krönikesamling

Måste först erkänna att boken jag ska skriva om i dag är den första krönikesamling jag någonsin läst, men ibland är det kul att variera sig. Läsningen var dessutom riktigt avstressande. Inte som att läsa bloggar och inte som att läsa en novellsamling, men ändå i praktiskt format.

Hasse Lindell har under lång tid skrivit kåserier i olika tidningar. Detta snappades upp av ett förlag som bad att få ge ut ett urval av hans texter. Jag förstår dem. De 28 kåserierna i Vykort från en samlare är underhållande, intressanta som tidsdokument och ger inblick i ett spännande liv. I boken presenteras Lindell som ”verksamhetschef, kulturproducent, konsertarrangör, skribent och redaktör”. Han har varit med och byggt upp en stor del av musiklivet i Eskilstuna och är en känd profil i flera kretsar.

I Vykort från en samlare blandas vardagsbetraktelser med anekdoter och oftast har texterna en personlig vinkel. Omslagets snygga illustration med vykort passar titeln. Lindell skriver att han samlar på resor och han delar i boken med sig av upplevelser från jordens alla hörn. Själv gillade jag framförallt att ta del av hans erfarenheter från musiklivet och från möten med rockstjärnor.

Via författarens olika nedslag i verkligheten skapar jag mig bilden av en nyfiken man med glimten i ögat. Det här är inte läsning för den som söker något svårtuggat och djupt, men texterna leder mig ändå till viss reflektion. Det författaren hunnit uppleva och det liv han lever inspirerar till att ha kul, att njuta och att ta vara på möjligheter. Det är inte coolhetsfaktorn i att känna rätt folk eller själva resandet som är det viktiga. Texterna avspeglar ett intresse för möten med människor och för små detaljer som gör livet lite skönare. Bra utgångspunkt vid läsning i hängmattan!

Jag upplevde Vykort från en samlare som ett lättläst och underhållande avbrott från de tjocka spänningsromaner jag vanligtvis läser. Gillade den helt klart. Eftersom jag inte känner mig kompetent att bedöma genren sätter jag dock inget betyg.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Catrine Tollström, Hem och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.