Till himlen och tillbaka

till-himlen-och-tillbaka-en-neurokirurgs-nara-doden-upplevelse

Titel: Till himlen och tillbaka, En neurokirurgs nära-döden-upplevelse
Författare: Eben Alexander
Förlag: Forum
Genre: Hos Adlibris står den under memoarer, psykiska krafter och psykiska fenomen

För 20 år sedan läste jag massor av böcker om nära-döden-upplevelser och andlighet. Framförallt gillade jag psykiatrikern Raymond Moodys författarskap. I dag är jag fortfarande intresserad, framförallt av kvantfysik kopplat till dessa frågor, men har nästan helt slutat att läsa böcker i ämnet. Många texter om andlighet, självhjälp och new age är alltför subjektiva, ligger på för grundläggande nivå, är dåligt skrivna eller alltför flummiga i mitt tycke. Trots det ville jag gärna läsa Eben Alexanders berättelse om livet efter döden. En bok som legat på amerikanska bestsellerlistan i ett år, skriven av en hjärnkirurg som tidigare trott att nära-döden-upplevelser bara är hjärnspöken, den kunde jag bara inte motstå. Tyvärr blev jag besviken, inte på grund av budskapet utan för att den är så outhärdligt ”amerikansk”, både stilistiskt och retoriskt.

Alexander drabbades av svår hjärnhinneinflammation och låg i koma i en vecka. Rent medicinskt borde han inte ha överlevt, än mindre blivit återställd och kunnat beskriva sina upplevelser. I boken berättar han om händelseförloppet kring sitt insjuknande och om sina utomkroppsliga upplevelser under den tid han låg i koma. Han redovisar sakligt hur det inte kan finnas några medicinska förklaringar till det han var med om, bland annat eftersom hjärnans funktioner bevisligen var satta ur spel. Då går det inte att hallucinera. Ändå upplevde han en medvetandevärld oberoende av sin fysiska kropp och befann sig i en verklighet som han i efterhand beskriver som mer verklig än den vi lever i här och nu.

Frågor som rör själen är svåra att besvara vetenskapligt och dagens forskning har dålig kunskap om hur vårt medvetande uppstår. Alexander nämner att medvetande utanför kroppen har analyserats vetenskapligt, t ex i boken Irreducible mind vars slutsats är att fenomenet existerar. Västerländsk forskning är dock i stort sett kritisk eller ointresserad av det ”icke fysiska”. Personer med högt anseende och som själva har varit skeptiker, som Eben Alexander, kan påverka genom att väcka uppmärksamhet kring dessa frågor. Därför är jag positiv till boken, trots att jag ogillar upplägget. Jag stör mig även på det jag generaliserar som sydstatsvärderingar. Det är kärnfamilj i fokus, kristenhet och någon sorts överlägsen attityd bakom spelad ödmjukhet som jag inte kan sätta fingret på.  Boken följer standardformulär 1 A i hur amerikansk litteratur av denna typ är uppbyggd. Sådant kan ge mig kväljningar. Rent innehållsmässigt hade jag önskat mer ingående beskrivningar av tillvaron ”på andra sidan” och gärna fler filosofiska reflektioner kring meningen med livet. Nu ligger alltför stort fokus på att göra det hela till en gripande roman där vi som läsare får följa Alexanders familj medan han själv ligger i koma. Boken får 3 kakor i betyg.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Catrine Tollström, Hem och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.