Sommarläsning

Vågskvalp, solvärme mot huden, inte alltför mycket sand på filten, fikakorg som väntar och äntligen tid att försvinna in i en bra bok. Jag (Catrine Tollström) har snart plöjt igenom min hög av romaner som jag längtat efter hela vintern. Ni har säkert redan läst de dem. I annat fall har ni nedan några tips som ger skön avkoppling.

Den andalusiske vännen av Alexander Söderberg

Sjuksköterskan Sophie lever ett stilla liv men allt förändras den dag hon möter Hector. Denne äldre, välbärgade man har mörka sidor som både skrämmer och lockar. Ofrivilligt hamnar Sophie i hetluften mellan olika kriminella organisationer och polisen.

Det är välskrivet och underhållande. Framförallt gillar jag språket, tempot och att författaren ger intryck av att ha koll på psykologi. Jag förstår varför boken gjort succé, trots att själva intrigen inte lyckas göra något bestående intryck hos mig. Romanfigurerna är desto starkare. Det bästa i boken är karaktärsskildringen av polisen Lars Vinge, en helt lysande beskrivning av en människa i förfall.

Söderberg vet hur man levererar en historia. Jag kunde inte lägga boken ifrån mig, även om själva storyn är något tunn. Moraliska dilemman och karaktärsutveckling får denna roman att höja sig över mängden. God berättarkonst som belönas med 8 kakor i betyg.

Livet efter dig av Jojo Moyes

Hade absolut inte tänkt läsa Livet efter dig. Trots alla lovord föreställde jag mig att den skulle vara chick lit och ytlig. Vilken tur att den ingick när jag köpte en tidning och vad bra att jag inte kunde låta bli att kika i den. Jag hade ju helt fel. Det är i första hand en kärlekshistoria och den är inte alls ytlig. Lou och Will är helt olika men båda har massor att lära om sig själva och saker de behöver bearbeta. Deras ofrivilliga relation blir nyckeln till stark utveckling på en mängd plan och Moyes effektiva berättarteknik gör att jag inte kan slita mig. Styrkan ligger främst i gestaltning och i förmågan att skapa levande romanfigurer. Jag blev så berörd att det kom tårar trots att jag hela tiden visste hur boken skulle sluta. Shit, blir ju helt enkelt tvungen att ge 8 kakor i betyg.

Till offer åt Molok av Åsa Larsson

En kvinna blir ihjälstucken med en grep, ett barns liv står på spel och kanske kommer fler offer att skördas i detta kriminaldrama med trådar bakåt i tiden.

Kammaråklagare Rebecka Martinsson kan de sociala koder som krävs för att öppna dörrar i ett kargt och tystlåtet Kiruna. Hennes tid på den fina advokatbyrån i Stockholm hindrar inte att hon bränner hemma, fiskar, bastar och pratar ett språk som ortsborna förstår. Jag tycker att hon börjat bli mer tillfreds med sig själv och med sitt norrländska arv i den här boken.

Upplägget är inte särskilt originellt. En mördare ska hittas innan fler faller offer, en nutida berättelse varvas med en dåtida och den gode polisens yrkesutövning hindras av en osympatisk kollega. Det är bara det att Åsa Larsson framställer detta så mycket bättre än alla andra. Vissa författare sticker ut genom sköna romanfigurer, förmåga att bygga spänning etc. Larssons främsta styrkor ligger i förmågan att ge oss levande miljöskildringar och i hennes enastående språkbegåvning. Jag vet ingen annan svensk författare som skriver deckare lika vackert. Texten fängslar oavsett vad hon skriver och utan att någonsin svikta från sin höga nivå. Till offer åt Molok är precis lika bra som de fyra föregående romanerna med Kiruna som skådeplats. Samma feeling, samma värme till människorna och samma förmåga att spela på alla möjliga känslosträngar hos mig som läsare. Jag tycker inte om att bli alltför upprörd när jag läser underhållning. Helst undviker jag böcker med utsatta barn, kvinnoförtryck och djur som det går illa för. Därför borde jag inte gilla den här boken, men det gör jag. Väldigt mycket. Det är bara att ta plats i hyllningskören. Betyget blir även här 8 kakor.

Fler tips för avkopplande läsning kommer inom kort.
Catrine Tollström

 

Det här inlägget postades i Catrine Tollström, Deckare och thrillers, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

