”Janus fjärde ansikte” av Helena Trotzenfeldt

janus-fjarde-ansikte
Lindia Förlag 2013
ISBN 978-91-980657-2-5
Vid pennan Lisa Rodebrand

Janus fjärde ansikte är en spänningsroman med inslag av relationsdrama. Den består av tre parallellhistorier: Huvudspåret handlar om datasystemet Janus som utformades för att skydda personers identitet på internet men som riskerar att falla i händerna på terrorister som använder systemet i ett helt annat syfte. Hjältinnan Sofia kastas in i ett nät av mysterier som leder henne allt närmare terroristerna.

Samtidigt utspelar sig ett relationsdrama i Sofias privatliv. Hon är nämligen hemligt förälskad i initiativtagaren till datasystemet, fransmannen André, och för hans skull har hon lämnat sin man, Alan. Alan finner tröst hos Monika som älskar honom men hyser en vettlös och gränslös svartsjuka mot Sofia, en svartsjuka som driver henne till allt mer desperata handlingar. Under tiden är Alans och Sofias dotter Hanna ute på helt egna äventyr som hotar att sätta även henne i fara.

Boken börjar i en långsam vardagslunk och kanske skulle inledningen ha behövt några fler ledtrådar om all dramatik som är att vänta. Även om historien inte är tyngd av några datatekniska detaljer har jag svårt att få grepp om de olika företagen: Minas, AkroSys och Telego. Vad är deras roller och vilket företag gör egentligen vad? Det är också många personer att hålla reda på och en del har dessutom smeknamn vilket rör till det för mig.

Språket är enkelt och vardagligt och det är sparsamt med miljö- och personbeskrivningar. Det är bra att fokus läggs på handlingen eftersom den här boken har en riktigt spännande intrig. Men jag skulle ha behövt mer miljöbeskrivningar för att kunna se framför mig var handlingen utspelar sig. Jag skulle också ha velat se fler beskrivningar av personerna och mer karaktärsdrag. Boken innehåller färgstarka och intressanta karaktärer och bra dialog och jag skulle vilja lära känna personerna mer.

Romanen är skriven i tredje person imperfekt och skiftar mellan ett allvetande perspektiv och olika personers synvinkel. Det allvetande perspektivet gör att jag upplever en distans till personerna. Handlingen kommer i fokus, men jag känner inte så mycket för Sofia som jag skulle vilja. När historien tar dottern Hannas perspektiv, och även kompisen Elliots perspektiv, går den djupare in i karaktärerna och får mer liv.

Parallellhandlingarna gör att det blir snabba skift mellan de olika historierna. Scenbytena påminner mig om en thriller- eller actionfilm. Handlingen förtätas ju längre in i boken jag kommer. Författaren placerar skickligt ut pusselbitar och som läsare blir jag nyfiken på hur allt hänger ihop. Som en fjärde parallellhistoria får jag glimtar ur fransmannen Andrés förflutna. Kanske går det för fort fram, för jag hinner inte riktigt förstå sammanhangen.

En spoilervarning är på plats för nu tänker jag kommentera slutet. Det drar det ihop sig på alla fronter. Det är ett klassiskt svart ögonblick när det ser ut att sluta illa både för Sofia, för hennes före detta make Alan och för dottern Hanna. Men den dramatiska slutkampen med terroristerna gör mig mest förvirrad. Jag känner inte personerna tillräckligt och har inte koll på vem som är vän eller fiende. Mitt i allt detta kommer det dessutom fler återkopplingar till det förflutna som spär på min förvirring. Kanske är pusselmysterium inte riktigt min grej.

Jag ger Janus fjärde ansikte ett gott betyg på sju kakor av tio möjliga. Det är en utmärkt bok att läsa i hängmattan för den som vill ge geniknölarna motion under semestern. Janus fjärde ansikte finns att köpa på Adlibris och Bokus. Jag kan också rekommendera Helena Trotzenfeldts roman Ferrum som har recenserats här på bloggen.

/Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Deckare och thrillers, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

