”Ödesgudinnans val” av Caroline Hurtig

odesgudinnans-val

Första boken i serien Själarnas Öden
Recensionsexemplar från Antares bokförlag 2013
ISBN 978-91-637-4584-3

Ödesgudinnans val inleds med en prolog som förklarar den värld som läsaren snart kommer att träda in i. Det är en storslagen fantasyvärld som författaren målar upp och hon lyckas väl med att skildra de olika folkslagen och deras natur. I centrum av världen finns ödesgudinnornas tempel. I landskapen runt omkring finns vättar, tomtar, alver och troll. Folkslaget hybriderna är ett mellanting mellan människor och djur, om jag har förstått det hela rätt. I bergen bor de ståtliga svartänglarna som försvarar världen mot landet utanför. Fem ödesgudinnor har hand om människornas själar. De ser till att vi människor följer vårt öde och att våra själar får växa och skickar även ut skyddsänglar när det behövs. De själar som blir onda hamnar efter döden hos de ondskefulla demonerna och plågas tills att de inser sina fel.

Det här är episk fantasy när den är som bäst. Världsbygget är imponerande. Vår egen värld är en parallellvärld som finns med ibland, men fokus ligger på den värld som författaren målar upp. Det är i fantasyvärlden som vår resa påbörjas och avslutas. Handlingen går i romantikens tecken. Det handlar om att leva, älska och dö och om att föra arvet vidare till nya generationer. Jag är lite ”mätt” på romantisk fantasy efter att ha läst för många böcker på temat, men det här är definitivt en av de bättre böckerna. Även om det finns äventyr och storslagna strider skulle jag klassa boken som en typisk ”tjejbok”.

Jag brukar som regel inte tycka om att få en fantasyvärld förklarad för mig. Jag vill hellre upptäcka den steg för steg. Men den här världen är omfattande och komplicerad med alla sina folkslag och författaren förklarar på ett enkelt sätt som inte blir vare sig påträngande eller långrandigt. Så i just den här historien är jag tacksam för förklaringarna.

Boken är skriven i tredje person imperfekt och fokus ligger på att berätta en spännande, romantisk och underhållande historia. Det är lättläst och det händer saker hela tiden. Ärligt talar är det här det jag gillar allra mest med litteratur. Jag vill inte imponeras av någon annorlunda berättarröst eller någon komplicerad intrig eller bli itutad något livsavgörande budskap. Jag vill bara bli underhållen av en god historia och att den här författaren lyckas med det är det ingen tvekan om.

Berättarperspektivet är allvetande med enstaka nedslag i personernas tankar och känslor. Trots att perspektivet skiftar blir det aldrig förvirrande, eftersom fokus ligger på att berätta historien och inte på att göra någon djuplodning i karaktärerna. Det här är ingen historia man läser för att bli berörd, så nära personerna kommer man inte. Världsbygget kräver en del förklaringar och stundtals tar berättandet över gestaltandet, men författaren är en god berättare och även om jag skulle önska mig mer gestaltande här och där, inser jag att det skulle ha gjort en redan tjock bok till en riktig tegelsten.

Jag skulle kunna argumentera att perspektiven är för skiftande och att gestaltningen är för svag, men det tänker jag inte göra. Boken uppfyller sitt syfte som underhållningslitteratur helt och fullt. Ett litet pytteminus tänker jag dock ge för alla kommatecken och punkter som saknas eller står på fel ställen och för alla särskrivningar i texten. En korrekturläsning till hade inte skadat.

Redan i bokens inledning trodde jag mig veta hur den skulle sluta, men jag hade fel och det är jag tacksam över. En storslagen bok kräver ett storslaget slut och författaren levererar! För den som gillar romantisk fantasy är den här boken ett måste. Boken finns bland annat på Adlibris och Bokus.

Ödesgudinnans val får sju kakor av tio möjliga av mig och hade det inte varit för att jag är så mätt på romantisk fantasy för tillfället och för att jag är så gruvligt trött på änglar i litteraturen överlag så hade den förmodligen fått ännu fler kakor.

/Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner, Romance, Ungdom, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.