Horn av Joe Hill

HornTitlel: Horn
Författare: Joe Hill
Genre: Skräck
Vid pennan: Nathalie Sjögren

När Ig vaknar en morgon, ett år efter att hans flickvän hittades våldtagen och mördad, upptäcker han två horn som växer ut ur pannan. Detta blir början på en mardrömslik resa där han, med hjälp av hornen, börjar nysta i sanningen bakom flinnvännens mord.

Horn är skrivet i samma stil som Stephen King, när han är som bäst. Karaktärerna är komplexa och man får följa med i deras val och kval. Språket är enkelt, rakt på och utan överflödiga beskrivningar blir det extra kusligt. Det här är en riktigt bra skräckbok.

Först trodde jag att svaret på vem som var mördaren var ganska enkel, men allt eftersom jag läste vidare insåg jag att det hela var mer komplicerat. Tillbakablickar varvars snyggt med Igs förvandling till djävulen. Sakta förstår man vad som verkligen hände och stundtals fick jag lägga ifrån mig boken och tänka efter. Det gillar jag, när en bok lämnar eftertanke och det finns kvar långt efter att man har läst ut den.

Vill du ha en bra skräckbok att läsa i sommer ska du välja Horn. Den får tio kakor av tio. Läs den, om du vågar.

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Det här inlägget postades i Hem, Nathalie Sjögren, Recensioner, Skräck och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

