Lilla Berlin, So Last Year

9789186509293_200_lilla-berlin-so-last-year_haftadLilla Berlin, So Last Year
Ellen Ekman

Kolik förlag

Gratistidningen Metro har alltid haft förmåga att hitta talangfulla seriemakare, men när det gäller Ellen Ekman har de överträffat sig själva. Serien håller skyhög och jämn nivå och nu har förra årets stripar från tidningen kommit ut i ett eget album.

”Lilla Berlin” följer en samling storstadsmänniskor som är ängsligt måna om att vara hippa. Samtidigt blir serien i sig hip och rätt i tiden via temat den betraktar. Skämten bygger ofta på hög igenkänningsfaktor. Våra svagheter skruvas till och vi får chans att se oss själva från distans. ”Lilla Berlin” skildrar allt från vardagliga dilemman och vänskapsrelationer till budskap som bygger på tydlig värdegrund. Gubben som dissar termen chokladboll får t ex vad han förtjänar. Serien står inte bara för underhållning utan har ofta något att säga också. Som om inte detta vore nog kännetecknas den av intelligens, värme och är fantastiskt skickligt tecknad. Ellens formspråk är mycket karaktäristiskt och jag upplever att just teckningarna blir bättre och bättre hela tiden. Med små medel lyckas hon skapa stora uttryck och mycket feeling.

”Lilla Berlin” slår mina seriefavoriter ”Rocky” och ”Nemi” vad gäller samtidsskildring respektive coolhet. För mig har Ellen Ekman helt enkelt blivit en ny och störtskön drottning på serietronen. Sammanfattningsvis upplever jag att värmen mellan vännerna i ”Lilla Berlin”, i kombination med Ellens förmåga att snappa upp detaljer och skruva till dem, gör serien till något utöver det vanliga. Ibland stämmer allt och då är det inget snack om saken. -Det blir tio kakor av tio möjliga till ”Lilla Berlin, So Last Year”.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Catrine Tollström, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.