Annan påföljd

Titel: Annan påföljd
Författare: Nina Larsdotter
Förlag: Litet förlag
Genre: Spänningsroman

Nina Larsdotter verkar ha energi som få. Hon gav ut sin egen roman Annan påföljd och ytterligare fem titlar på sitt nystartade förlag under 2013. Respekt! En härlig förebild vad gäller mod och framåtanda.

Förlaget beskriver Annan påföljd som ”en annorlunda spänningsroman, inspirerad av Sturebymordet 2009. Läsarna får följa med huvudpersonerna de sista veckorna fram till det oundvikliga. Till den påföljd ingen kunnat förutse.” Jag vet inte hur många av er som minns det uppmärksammade mordet. Oavsett om ni läste om det i media eller inte, så är det här en bok som fängslar och berör.

Annan påföljd handlar om tre unga människor. Två av dem har en kärleksrelation där den ena upplever att den andre sviker. Deras relation blir mer och mer destruktiv. För en utomstående är det svårt att förstå vad som sedan utvecklas, men berättelsen leder oss fram, nära och stegvis, mot den tragiska händelse som vi vet ska komma. Vi får också följa ungdomarnas familjer och kan skapa oss en bild av det sammanhang där de befinner sig. Jag skulle inte kategorisera Annan påföljd som spänningsroman, utan ser den mer som en psykologisk roman om ett brott. Intrigen fokuserar på relationsdramat mellan de tre ungdomarna men har även en bihistoria som fyller en viktig funktion.

Jag gillar Larsdotters språk, trots att det inte kännetecknas av det utpräglat estetiskt eller poetiskt vackra som jag brukar föredra. Natur, dofter och ljud har inte fått så stort utrymme i den här berättelsen. Texten är okonstlad, stilsäker och håller bra flyt. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att det nästan blir för tillrättalagt, som om författaren drillats hårt på skrivarkurser och är överdrivet noga med gestaltningen. Hade boken behandlat ett annat ämne skulle jag ha efterlyst en mer färgstark berättarröst, men i detta sammanhang fungerar det alldeles utmärkt. Den neutrala rapporteringen av det som händer ger stort utrymme för egna känslor hos läsaren. Dessutom är det relativt snabba klipp mellan scenerna och det gillar jag.

Att berättelsen bygger på en verklig händelse ger definitivt en extra dimension. Jag som läsare reagerar lite djupare och tänker efter ett steg till när det gäller de frågor som väcks. Larsdotter skriver både insiktsfullt och respektfullt, utan att ta parti för någon av de inblandade. Hon betonar i förordet att samtliga tolkas genom fiktion och att avsikten är att förstå, inte att döma.

Annan påföljd passar speciellt för dig som gärna läser om brott, mänskligt beteende och olika mekanismer som styr oss. Förmodligen kommer många som vanligtvis inte väljer böcker ur spänningsgenren också att tycka om boken. Jag som ägnat många år åt att plugga beteendevetenskap kan bara gratulera författaren till att ha lyckats med en svår uppgift. Det som händer mellan människorna i berättelsen tecknas skickligt genom undertext, via autentiska sms-meddelanden, via förhörsprotokoll och via påhittade fragment av deras vardag. Det hela blir mycket intressant. Den oundvikliga frågan är om något liknande skulle kunna drabba oss själva eller någon i vår närhet. Skulle en vanlig person i en stabil tillvaro kunna hamna i ett läge där han eller hon bryts ner och får en verklighetsuppfattning som driver så långt som till mord? Vems skuld väger tyngst och vilka blir brottets följder?

Det här är inte en spänningsroman med actionhjältar och högt tempo. Annan påföljd utmärker sig framförallt genom psykologiskt djup och fängslande relationsskildringar. Jag ger Nina Larsdotters bok högt betyg. Det blir 7,5 kakor och varma rekommendationer. Vill också ge ett extra plus för bokens snygga formgivning som skapats av Jessica Eklund på Stilgrepp.

Det här inlägget postades i Catrine Tollström, Deckare och thrillers, Hem, Recensioner, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.