Den sanna historien om Pinocchios näsa

Titel: Den sanna historien om Pinocchios näsa
Författare: Leif GW Persson
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Genre: En roman om ett brott

Kommissarie Evert Bäckström intar ett överflöd av mat och dryck, han har en övertro på sin förmåga att attrahera kvinnor och en skev bild av sina kroppsliga attribut. Vidare är han arbetsskygg och hämtar delvis sina inkomster från helt fel källor. I Den sanna historien om Pinocchios näsa har denne osympatiske romanfigur skruvats till ett varv extra. I all sin brist på självdistans blir han riktigt udda och riktigt, riktigt kul att läsa om.

Som ett stort fan av Leif GW kastade jag mig över denna bok med stor entusiasm och författaren levererar, som vanligt. Att läsa hans böcker är ju som att höra honom prata i tv. Den sköna personligheten lyser helt klart igenom i text. Det är pondus, det är intelligens och det ligger alltid en finurlig humor på lut. Första halvan av boken höll vanlig GW-klass, men sedan tyckte jag att den var aningen seg. Jag gillar långa romaner, men denna kunde ha varit mer tät.

Berättelsen inleds med att Bäckström får veta att hans gamle ovän advokat Thomas Eriksson har mördats. Kommissarien tar sig an brottsutredningen med stor glädje och begränsad arbetsinsats. Hans medarbetare jobbar desto hårdare. De flesta av pusselbitarna finns där, men det blir svårt att få dem på plats. Omständigheter på brottsplatsen orsakar frågetecken kring hur advokatens död egentligen har gått till. Vad Pinocchio har med saken att göra eller huruvida han har någon symbolisk betydelse kan jag inte gå in på utan att avslöja för mycket.

I denna roman om ett brott är det inte kriminaldramat som fängslar mig utan den komiska undertonen och gestaltningen av Bäckström. Betyget landar på sju kakor för högt underhållningsvärde, härliga personporträtt och språklig skicklighet. För ytterligare kakor hade jag önskat färre utvikningar och något högre tempo.

Det här inlägget postades i Catrine Tollström, Deckare och thrillers, Hem och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.