Prästens lilla flicka

prastens-lilla-flicka

Titel: Prästens lilla flicka
Författare: Susan Casserfelt
Förlag: Bars &Tone
Genre: Spänningsroman

Med tanke på hur galet mycket jobb det innebär att skriva, bearbeta, ge ut och marknadsföra en roman känner jag stor respekt för alla som har mod och ork att ta sig an detta på egen hand. En av dem som startat förlag och givit ut sin bok är Susan Casserfelt. Om vi bortser från att jag tycker att hon borde ha anlitat en skicklig redaktör, finns det guldkorn i hennes roman Prästens lilla flicka som gör att jag är säker på att vi kommer att få höra mycket om Susan i framtiden.

Dramat inleds med försvinnandet av 16-åriga Josefin, dotter till den kuvade Gunvor och den osympatiske hockeytränaren Sten-Åke. Som läsare förstår vi tidigt att det rör sig om en dysfunktionell familj. När sedan dotterns döda kropp återfinns och en rad personer radas upp för oss att misstänka, blir det riktigt svårt att lista ut vem som är den skyldige. Polisaspirant Kajsa Nordin och hennes kollegor i Örnsköldsvik kämpar för att lösa brottet. I Stockholm står skulptrisen Zeta inför helt andra bekymmer och vi får följa henne i försöken att rädda sin dalande karriär. Olika bihistorier flätas skickligt samman och slutet blir kanske inte riktigt det du gissat.

Prästens lilla flicka är uppbyggd enligt klassiskt deckarmanér med ett inledande brott och efterföljande polisutredning. I detta fall är polisarbetet både trovärdigt och intressant. Ett gediget researcharbete kan anas. Dagens stora utbud av spännings- och kriminalromaner rymmer sannerligen variation i kvalitet, även bland bästsäljarna. I den här boken hittar jag en del småmissar, texten skulle må bra av att kortas ned och gestaltningen har vissa brister. Bortsett från det är Prästens lilla flicka en underhållande och mycket väl sammanfogad berättelse som lämnar avtryck i minnet.

Jag är en läsare med höga krav och hade önskat mer djup hos vissa romanfigurer. Flera av dem blir lite väl schablonartade och har till och med smeknamn som ”Tåget” och ”Yxan” för att ytterligare förtydliga deras karaktärsdrag. Huvudpersonen tar tid att lära känna. Jag får inte sympati för henne förrän hon blir allt bättre gestaltad mot slutet. Dock finns det andra som står ut och lyfter berättelsen rejält. Framförallt tänker jag på skulptrisen Zeta. Shit, vilken skön romanfigur! Väl gestaltad, färgstark och originell kommer hon in som en frisk fläkt och bara äger. Hittills har Leif GW och Hjort/Rosenfelt toppat min lista över nu levande svenska författare med förmåga att skildra just sköna karaktärer. Utan jämförelser i övrigt får deras romanfigurer nu konkurrens av denna egensinniga kvinna. Hennes assistent Carl Cronhjelm är perfekt i rollen som sidekick och deras säregna relation blir mer och mer intressant. De avsnitt som handlar om dessa två personligheter står för bokens höjdpunkter. Mer av dem önskas i nästa roman. Av baksidestexten framgår att hela tio böcker är planerade.

Sammanfattningsvis har debutanten Susan Casserfelt skapat en väl uppbyggd intrig med vissa romanfigurer som höjer sig rejält över mängden. Stort plus för Zeta och hennes assistent. Helt underbara! Med hjälp av en bra redaktör kunde berättelsens förtjänster ha lyfts fram på det sätt som boken förtjänar. Lägg den här författarens namn på minnet för jag ser potential för storverk i framtiden.

Jag väljer att avstå från att sätta betyg då jag är vän med författaren på facebook, men jag kan varmt rekommendera till läsning om du gillar genren. 3 kronor av varje såld bok går dessutom till fattiga barns skolgång.

Vill du veta mer om Susan Casserfelt?

Det här inlägget postades i Catrine Tollström, Deckare och thrillers, Hem och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.