”Flickan med pappersblommorna” av Maria Gustavsdotter

flickan-med-pappersblommorna
Isaberg Förlag 2013
ISBN 978-91-7694-875-0
Vid pennan Lisa Rodebrand

Flickan med pappersblommorna är en väl genomtänkt och bra strukturerad historisk deckare. Ändå blir jag inledningsvis förvirrad över vilken sorts historia det är. De gammaldags fina damerna för tankarna till Stolthet och Fördom. Den präktiga huvudpersonen Aurora påminner mig om en överklassens Kulla Gulla, men samtidigt ska huvudpersonen lösa ett brott á la Kitty?

Min förvirring kan bero på den långa upptakten i boken. De första åttio sidorna händer inte så mycket och det tar tid innan jag kommer in i historien. När mordet som Aurora ska lösa så småningom kommer på tal får romanen en riktning och jag sugs med i handlingen. Historien lyfter.

Det här är utan tvivel ett skickligt genomfört romanbygge. Det är gott om planteringar, ledtrådar som faller på plats när mordgåtan närmar sig sin lösning. Miljöbeskrivningarna är både sparsmakade och utsökta. Varje ord är genomtänkt och inget lämnas åt slumpen. Historien håller hela vägen från början till slut. Möjligen kan man anmärka på att det är för många hänvisningar till sådant som hänt i tidigare böcker. Eftersom berättelsen fungerar fristående behövs det inte.

Om du anar ett ”men” här så har du alldeles rätt. Jag saknar det som är viktigast av allt. Jag saknar känsla. Historien är bra, men karaktärerna är platta. Personerna har tillräckligt med karaktärsdrag, men de blir inte levande. Jag skulle vilja att författaren vågade kliva in i sina personer och låta dem känna, tycka och göra saker. Som läsare känns det som om jag betraktar personerna på avstånd genom en tjock fönsterruta. Kanske hör det till Auroras uppfostran att hon ska vara reserverad och sval? Men vad är det som hindrar att hon kan få känna och tycka saker under ytan? Jag tror till och med att hon gör det, men att jag som läsare inte får ta del av det. Vad jag önskar mig är alltså att författaren vågar ge sig hän. Håll inte igen så förbannat. Ta ut svängarna mera! Ta ut svängarna mycket mera!

Flickan med pappersblommorna är skriven i tredje person imperfekt när vi följer Aurora. Vi får även följa flickan med pappersblommorna i korta kapitel skrivna i jag-person imperfekt. Att dessa stycken har kursiverats känns onödigt då de ändå klart skiljer sig från den övriga texten. Kursiverad text är generellt mer svårläst än vanlig text, framför allt i längre stycken. Av flickan med pappersblommorna får vi undflyende förklaringar som lämnar fler frågor än svar och det är så det ska vara. För i flickans berättelse kommer så småningom svaret på mordgåtan. Tyvärr känns det som om Auroras och flickans berättelser ligger i otakt. Läsaren får veta svaret på mordgåtan långt före Aurora och det förstör en del av spänningen.

Innan jag kommenterar slutet är en spoilervarning på plats. Du kan hoppa över det här stycket om du vill. Romanen har problem med tempot i slutet av boken. Jag förväntar mig att en höjning av spänningen och tempot. Historien kräver det. Fastän handlingen är konstruerad för att vara spännande är den inte det. Det sävliga tempot tycks ha slagit rot i meningarna. Det lullar på i samma långsamma takt ända till slutet. Att författaren slängt in ett par extra mord på slutet gör varken till eller från. När det drar ihop sig måste det märkas både på känsla och tempo. Det ska kännas i magen.

Det slutliga omdömet blir att trots att handlingen är välkonstruerad gör boken mig besviken. Jag ser ju att det är en skicklig författare, men var finns känslan? Om läsaren inte bryr sig om karaktärerna hjälper det inte med en bra intrig. Jag ger Flickan med pappersblommorna fyra kakor av tio möjliga. En roman utan känsla är som kakor utan socker.

/Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Deckare och thrillers, Hem, Historiska romaner, Lisa Rodebrand, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

