Benjamin av Jakkin Wiss & Toby Johansson

image

Titel: Benjamin
Författare: Jakkin Wiss & Toby Johansson
Vid pennan: Nathalie Sjögren

Tycker du om boken Liftarens guide till Galaxen? Om ja, läs den här boken. Om nej, läs den här boken! Själv lyckades jag aldrig komma igenom Liftaren… men jag vet att Jakkin och Toby tycker on den. Det märks i deras bok Benjamin. Så oavsett vad du tycker om Liftaren… midsa inte den här boken!

Det är något så ovanligt som en komisk skräckfantasy. Benjamin är en helt vanlig spårvagnsförare som en kväll råkar köra på döden. Därefter händer de mest besynnerliga och hysteriskt roliga saker med och omkring Benjamin.

Författarna träffade jag på bokmässan Andra världar och därefter skaffade jag mig deras bok. Det här är en av de roligaste böcker jag läst på länge. Den hjälpte mig verkligen att vakna upp tidiga mornar vid frukostbordet samtidigt som den gjorde att jag fick svårt att somna på kvällen.

Historien är härligt tvistad och knasigt skruvad. Jag skrattade högt flera gånger, inte bara från situationerna utan även från författarnas fotnoter som förklarar och gör det hela än roligare. Ibland förklarar de saker från sina egna erfarenheter, vilket gör att man känner att man är med författarna där de sitter och skriver och själva vrider sig av skratt.

Jag måste dock säga att den version jag har läst var den upplaga som de hade tryckt själva. Nu har de gjort en ny version och tryckt den via ett förlag. Därmed har de lagt till och ändrat en del i texten, främst i utformningen.

Som läsare undrar man hur det ska gå och hur karaktärerna ska lösa den galna cirkus de har blivit indragna i. Jag ger Benjamin nio kakor av tio.

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Nathalie Sjögren, Skräck. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Benjamin av Jakkin Wiss & Toby Johansson

  1. Ping: Drakjägarens flicka av Jakkin Wiss | bookiecookiez

Kommentera

