”Förlora för att vinna” av Eva Holmquist

forlora-for-att-vinna

Ordspira Förlag 2013
ISBN 978-91-980139-2-4
Vid pennan Lisa Rodebrand

Här kommer ett boktips till alla er som gillar science fiction och fantasy. Den här boken fick mig fast från första stund. Man talar om att sluka böcker men den här boken slukade mig! Jag var så svältfödd på en riktig fantasyhistoria: en sådan som fullständigt förflyttar mig till en annan värld, en sådan som får mig att glömma tid och rum och bara vilja vända blad. Den här boken var en sådan bok!

Sofie befinner sig på planeten Vailao. Hon är forskare, men fungerar som diplomat, då hennes uppgift är lära känna vailanerna samtidigt som de lär känna henne. Långa färgsprakande miljöbeskrivningar tecknar bilder av Vailao och dess lika färgglada invånare. Sofie undviker dock att jämföra med jorden, vilket jag tycker är synd eftersom jämförelserna skulle ha underlättat för mig som läsare.

Steg för steg lär jag känna vailanerna som är så lika människor i sitt sätt att tänka och agera men som genomgår helt andra livsfaser än vi. Jag vill helst inte berätta mer än så, utan spara så mycket som möjligt för läsaren själv att upptäcka. Vailanernas livsfaser är en del av det som gör den här världen så annorlunda och spännande.

Bokens handling är enkel: Sofie upptäcker att invånarna i staden Eco sänder ut sina barn i krig för att undvika överbefolkning. Hon vill rädda barnen och hitta en annan lösning. Men om handlingen är enkel är boken däremot rik på teman. Den handlar om vänskap, om kärlek, om familj och om att följa sitt hjärta. Att finna en livspartner är viktigt för vailanerna men de har en helt annan syn på när man blir vuxen.

Blandningen av science fiction och fantasy är intressant. Planeten Vailao bjuder på samhällen som är både låg- och högteknologiska. De saknar teknologi som är självklar för oss, som till exempel telefoner, men har å andra sidan rymdskepp. Tekniknördarna bland science fiction fansen behöver inte göra sig besvär med den här boken. Den handlar inte om teknik, utan om människor, mänskliga relationer och om hur samhällen kan fungera på olika sätt och hur det påverkar människorna som lever där. För jag har svårt att se vailanerna som något annat än människor så människolika som de ändå är.

En nackdel med boken är att det är för många personer och namn att hålla reda på. Kärntruppen är ett någorlunda begränsat antal men det är för många bipersoner för min smak. Det hade varit enklare om de benämnts med ”mannen” eller ”kvinnan” i stället för att vara namngivna. Då hade det varit lättare att sålla ut vilka personer jag skulle hålla reda på.

Jag lär inte känna personerna i kärntruppen så bra som jag skulle vilja. Exempelvis är Sofies relation till Blub mycket fint skildrad i början av boken men efter hans skiftning till en ny livsfas är det som om han glöms bort. Trots att han borde vara en viktig del av Sofies liv blir han aldrig levande för mig. Det nämns lite vagt att han vill få alla att må bra och att han blir vän med Nou. Det är allt jag lyckas fånga upp och det känns sorgligt att jag inte får lära känna honom mer.

Med färre personer och mera djup i personteckningen skulle den här boken ha fått ett riktigt högt betyg. Förlora för att vinna landar på sju välförtjänta kakor från mig. Boken kan beställas på bland annat Bokia eller Adlibris. Du kan också läsa ett smakprov.

/Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

