Det finns så många hus jag skulle vilja bo i

Titel: Det finns så många hus jag skulle vilja bo i
Genre: lyrik
Författare: Ylva Björnström
Förlag: Miders förlag
Bloggat av Catrine Tollström som själv begärt in boken som rec.ex

9197894656

Här brukar jag framförallt skriva om deckare och spänningslitteratur, men i perioder av eget författande läser jag mycket poesi för att få inspiration.

Texterna i Det finns så många hus jag skulle vilja bo i av Ylva Björnström hålls samman av referenser till boendemiljö, men det handlar egentligen inte om hus. Dikterna tar bara avstamp i olika miljöer för att helt enkelt beskriva livet. Bostäder, rum och inredning används som metaforer, förstärkning eller förtydliganden för att sätta ljus på relationer, känslor och stämningar. Det handlar om tillvarons skiftningar, om längtan, om avgörande ögonblick och om de små vardagliga detaljer som rymmer sådan oändlig betydelse.

Poesi kan mycket väl få stanna vid att vara vackra ord, formuleringar som ibland bränner till och som berör av ren skönhet. Det är helt ok, men för att ge bestående intryck krävs mycket mer än det estetiska. Björnströms texter är avskalade, bråddjupa i sin enkelhet, öppna för tolkningar, flerbottnade, i vissa fall utlämnande och många gånger avslutade med en överraskande twist. Det är fullständigt knäckande hur bra hon skriver!

När det gäller spänningslitteratur brukar det sällan ta mig mer än två dagar att läsa ut en thriller på sexhundra sidor. Det finns så många hus jag skulle vilja bo i är på under hundra sidor och den tog mig månader att läsa. Fler än ett par avsnitt då och då var det helt enkelt inte möjligt att smälta. Orden på varje sida må vara få till antalet, men historierna som kommer till mig mellan raderna är i många fall hela noveller, hela teaterscener och hela små universum som kräver sin tid att upplevas. Nu har jag läst ut boken, men det är tveksamt om jag någonsin blir färdig med den. Det finns så många hus jag skulle vilja bo i kommer jag att återkomma till då och då, resten av livet.

Som kräsen läsare är det stort de få gånger man hittar böcker som verkligen innehåller något alldeles extra. Det är dessutom sällsynt med en samling av poesi där kvaliteten är genomgående hög. Enda minus i sammanhanget är ett par små korrekturmissar som inte borde vara där, inte i en text av så begränsat omfång, men det är nästan löjligt att nämna i sammanhanget.

Och betyget då? Inget snack om saken. Utan minsta tvekan blir det tio kakor av tio möjliga för Ylva Björnströms fantastiska bok. Läs den!

/Catrine Tollström

Det här inlägget postades i Catrine Tollström, Hem, Poesi, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

