Sammanfattning av 6 pocketböcker

Sommarens läsning handlade för mig, Catrine Tollström, om att plöja igenom en hög av spänningsromaner och deckare som inte hunnits med tidigare. De är inte helt nya, så jag skriver bara korta sammanfattningar och återkommer med mer omfattande omdömen när det gäller färskare romaner.

61 timmar är faktiskt den första bok jag läst av Lee Child och förväntningarna var högt ställda. Själva storyn var kanske inte så imponerande i det här fallet, men jag blev helt såld på huvudpersonen Jack Reacher. Jag vill ju ha riktigt coola hjältar/hjältinnor i spänningslitteratur och helst ska jag bli lite kär medan jag läser. Här har vi en romanfigur som verkligen motsvarar de idealen. I 61 timmar får Jack i uppdrag att skydda ett vittne i en stad som isoleras i isande kyla och snöoväder. Intrigen skruvas åt genom en stegvis nedräkning av timmar i romanen. Skicklig berättarteknik och en viss dos psykologi ger betyget sju kakor, trots ordinärt språk och en intrig som inte sticker ut från mängden. Jag kommer absolut att läsa fler romaner av Lee Child. Ett extra plus för att alla omslag i bokserien är supersnygga.

Äppelkyrkogården av Anna Bovaller var den enda riktiga besvikelsen i sommarens bokhög. Jag söker ständigt efter den ultimata svenska deckaren, men denna roman är inte ens i närheten. Intrigen kretsar kring kidnappningen av huvudpersonen Petra Westers dotter under en resa i Budapest. En jakt efter dottern påbörjas och det finns förutsättningar för att skapa spänning, men möjligheterna tas inte alls tillvara. Jag saknar nerv, undertext och framförallt trovärdighet. Vid ett tillfälle sitter romanfigurerna och småpratar under en bilfärd. De tar sig tid att ändra värmen och att vara sociala trots att de har galet bråttom för att hinna fram till en viss plats innan någon annan hinner före. Huvudpersonen lutar sig bakåt och betraktar det bedövande vackra landskapet. Något man gör när ens dotter just har blivit kidnappad? Skulle inte tro det. Överlag känns texten amatörmässig trots att det är tredje boken om samma huvudperson och trots att den ges ut av Norstedts. Dialogen flyter inte helt naturligt och det är svårt att bry sig om romanfigurerna. Massor av information är överflödig. Jag skulle kunna fortsätta på samma spår, men hejdar mig där och avslutar detta omdöme med att ge Äppelkyrkogården 2 kakor i betyg.

Sommaren började egentligen med Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen. Det är faktiskt den första bok jag läser av författaren. Om någon annan också har missat den så kan jag meddela att det är bok nummer ett i serien och att vi får följa hur cold case-avdelningen Q skapas hos Köpenhamnspolisen. Huvudpersonen Karl Mǿrk tillsätts som motvillig ledare och assisteras av sköna romanfiguren Hafez el-Assad. Tillsammans utreder de försvinnandet av en kvinnlig politiker och det skildras av Adler-Olsen på ett sätt som gör det svårt att lägga boken ifrån sig. Språket är varken poetiskt eller nyskapande, men det är definitivt underhållande. Intrigen är dessutom snyggt uppbyggd och relativt oförutsägbar. Berättartekniken är god, med sina styrkor i att levandegöra karaktärer och i att bygga upp spänning, samt sina svagheter i undertext och relationer. Jag förstår varför Kvinnan i rummet blivit en prisbelönt bästsäljare och jag kommer säkert att läsa fler böcker av författaren, även om det i detta fall saknas något som ger bestående intryck. Nu ett par månader efter läsning är jag tvungen att bläddra i mina stödanteckningar för att påminnas om storyn. Betyget blir sju kakor med en stark känsla av att nästa bok i serien kommer att ligga högre på kakskalan. Jag ser fram emot att lära känna romanfigurerna bättre. 

En berättelse man inte glömmer i första taget är däremot Du gamla du fria av Liza Marklund. Själv har jag läst alla hennes spänningsromaner och gillar att hon ofta har något viktigt att säga med det hon skriver. Vissa uppskattar inte vardagsrealismen i hennes böcker men det gör jag. I de senaste romanerna har det framförallt varit relationen mellan huvudkaraktären Annika Bengtzon och hennes man som lockat mig till läsning. Den här gången ställer han till det för sig mer än vanligt, men vaknar också upp och skakas om i och med det brutala kidnappningsdrama som drabbar honom och hans kollegor vid ett besök nära den somaliska gränsen. Boken är färgstark, spännande och kryper obehagligt nära. Det tog mig en natt att läsa ut den och som vanligt när det gäller Marklund lovar jag mig själv att inte läsa fler romaner av henne. Det beror i vanliga fall på att jag blir illa berörd över att hon skildrat brutalitet mot djur. I denna bok slapp jag ligga sömnlös över det, men mådde istället dåligt över våldet mot människor. Det här är alltså ingen bok för den som är känslig och det allra värsta är förstås att det är verkligheten hon beskriver, även om just denna story är påhittad. Det märks att Marklund har gjort en gedigen research och är engagerad i sitt ämne. Jag måste ge åtta kakor i betyg enbart för att hon skriver så bra och för att intrigen håller hög klass, men jag kan egentligen inte påstå att jag tyckte om boken.

Nästa pocket i högen heter Morgonen hon försvann och är skriven av Linwood Barclay. Denna kanadensiske författare presenterar en bra historia som ger helt ok underhållning för stunden. Tim Blake söker efter sin försvunna tonårsdotter Sidney och det mesta tyder på att hon blivit utsatt för ett brott. Inget som sticker ut, inget som bränner till, inget som berör men heller inget avgörande att anmärka på. Även betyget hamnar på medel. Det blir 5 kakor till Morgonen hon försvann.

Spänningsromanen Ingenstans under himlen av Liselott Willén håller hög kvalitet på flera sätt. Framförallt är det en bok som behandlar ett viktigt ämne från en spännande och tankeväckande vinkel. Huvudpersonen Christian Weber lever ett ytligt liv där andras uppfattning om honom är i fokus. Han gör en lysande politisk karriär tills han en dag blir anklagad för ett brott och förlorar allt. Kollegor och vänner tvivlar på hans oskuld och även vi läsare hålls länge ovetande om hur det egentligen ligger till. Christian tvingas hålla sig undan och han får tillfälle att rannsaka sig själv och sitt liv. Ingenstans under himlen är djupare än de flesta andra böcker i genren. Jag upplever att författaren har goda kunskaper i psykologi. Allra mest spännande är de partier som beskriver romanfiguren Anne Helenes relation till en man som successivt tar kontroll över hennes liv. Riktigt läskigt och mycket välskrivet. Överlag är språket vackert och intrigbygget skickligt. Trots allt detta gillar jag inte boken särskilt mycket och jag har svårt att sätta fingret på orsaken. Kanske saknar jag någon sorts charm eller humor. Det känns som när man pratar med en överdrivet korrekt eller perfekt människa och får lust att ta tag i personens axlar och ruska om. ”Kom igen, va lite wild and crazy”, liksom. Trots god karaktärsutveckling, starka relationsbeskrivningar och överlag god litterär kvalitet blir det tyvärr inte mer än 6,5 kakor i betyg. Önskar att jag kunde gilla den mer. Söker du en spänningsroman med coola hjältar och thrillertempo bör du välja en annan bok. Vill du i första hand läsa en bok med psykologiskt djup kring ett intressant ämne tycker jag att du ska ge Ingenstans under himlen en chans.

Ni vet den där härliga känslan när man har hittat en bok som aldrig får ta slut, en bok som är något utöver det vanliga och som kommer att bli ett bestående minne. En sådan bok ska jag skriva om i morgon …

/Catrine Tollström

Det här inlägget postades i Catrine Tollström, Deckare och thrillers, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sammanfattning av 6 pocketböcker

  1. marie433 skriver:

    Avdelning Q fångade även mitt intresse i början av sommaren och hittills har det blivit tre böcker i serien. Väldigt läsvärda och jag tror också att betyget kommer att öka ju fler böcker i serien du läser;)

Kommentera

