Magisk sommar : mat och härligheter med Hannah & Amanda

Titel: Magisk sommar
Genre: kokbok
Författare: Hannah Widell och Amanda Schulman, foto Amelia Widell
Förlag: Norstedts
Bloggrecension av Catrine Tollström

Vid en bokbloggsträff hos Norstedts före sommaren fick vi ”Magisk sommar” av Hannah Widell och Amanda Schulman med oss i en goodiebag. Jag har bläddrat i den av och till i sommar och nu är det dags att skriva ett omdöme.

Förutsättningarna för att jag skulle gilla den här boken var inte optimala, eftersom jag är dödligt trött på kändisar som ger ut kokböcker. Förlagens oförmåga att komma med något nytt i genren irriterar mig. Därför är det extra kul att överraska sig själv med att verkligen gilla ”Magisk sommar”. Jag menar, det kunde ha blivit så fel. Det kunde ha fokuserats på gullighet och allt kunde ha varit outhärdligt tillrättalagt, men så känns det inte alls.

I ”Magisk sommar” får vi som röd tråd följa Hannah och Amanda med familjer en sommar på Gotland, från att de kliver av färjan till picknick på stranden, kräftskiva och mycket mer innan det blir dags att packa ihop och åka hem. Texterna mellan de olika receptavsnitten kännetecknas av personlig värme och kärlek till ön.

Om vi börjar med matfotot så har det knappast släpats omkring någon jätteutrustning med blixtar och skärmar för att ta bilderna. Amelia Widell har stått bakom kameran och hon har inte tagit särskilt konstnärliga bilder där man väntat i timmar på sol och perfekt vinklade skuggor. Snarare är det maten i sig, med sina dekorationer och tillbehör, som tillför skönhet i det här fallet. Förutom de olika maträtterna har författarna själva och deras familjer fångats i bild, framförallt barnen. Det bidrar till den nära och familjära känsla som kännetecknar boken. Mest inspirerad till matlagning blir jag när situationer kring måltider och fika lyfts fram. Bullar blir ju så mycket mysigare att äta när man är ett sällskap som samtidigt spelar spel och vilken middag som helst ser ju mer inbjudande ut om den fotats med glada människor som skålar. Det är inte unikt för dagens kokböcker, men det sköna här är att det inte alls upplevs som minutiöst arrangerat, just i syfte att bli en bok.

För att övergå till recepten så präglas de av variation, enkelhet och charm. Det handlar om maträtter helt i min smak; mestadels enkelt vardagskäk, ofta med en liten twist som förhöjer. Bra råvaror verkar ha använts och omsorg har lagts vid matens skönhet. Föreställ dig en grillmiddag där tillbehören är potatissallad med halloumi och rädisor tillsammans med tunnbröd som skurits i fyrkanter och fyllts med lager av cream cheese innan de lagts på grillen. Eller tänk dig en ceviche på pilgrimsmusslor och räkor tillsammans med bland annat mango, grönsaker, chili, lime och vitlök. Dregelvarning! Boken rymmer också sidor med inspirerande recept på sillinläggningar, på snapsblandningar, brödbak, såser, marinader, fikabröd mm. Jag vill testa att laga nästan allt!

Sammanfattningsvis är det här en charmig och genuin kokbok som ger massor av inspiration att laga mat och massor av lust att åka till Gotland. Boken är användbar, vacker och har feeling så betyget måste bli högt, 8,5 smarriga kakor av 10 möjliga. Provläs t ex här eller här.

Det här inlägget postades i Catrine Tollström, Hem, Mat, bak och dryck och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.