Solviken av Annika Estassy

SolvikenTitel: Solviken
Författare: Annika Estassy
Förlag: Frank förlag

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose.

Här kommer ett till kompistips på bloggen. Annika är också med i min skrivargrupp, som jag hänger med ibland IRL. Både Annika och Eva Rydinger debuterade båda i maj vilken var en stor händelse i min lilla bubbla. Så även denna bok har jag läst i manusform i ett mycket tidigare skede och det var kul nu såklart att läsa den i sitt färdiga skick.

Solviken är en mysig feelgoodbok, med småputtriga personbeskrivningar och färgrika miljöer. Den handlar om Marie Lindsjö som ärver sin fasters Gretas hus Solviken. Renoveringsobjektet i Roslagen blir hennes nya hem, där hon genast bor in sig, lär känna de intressanta, lite kufiska grannarna och skapar sin drömträdgård. Från början pendlar hon från jobbet i centrala Stockholm. Sin lilla tvårumslägenhet saknar hon inte och hon bestämmer sig att ge upp relationen med en gift man som inte leder någonstans. Det har hennes kompis Susanne sagt att hon skulle göra hela tiden.

Hon möter grannens Ruth barnbarn, en snygg man yngre än henne själv, en nyligen lämnad Gabriel på krogen och hon möter Niklas. Niklas är speciell och han har en båt som senare en dag seglar in i hennes vik på Aspö. Niklas har en dotter Ebba och ett ex, Ylva, som är en fantastisk karaktär och den som jag tycker om mest fast att hon är elak. Redan på manusstadiet hoppade hon upp ur sidorna och krävde plats och uppmärksamhet.

Det här är en bok för den som gillar relationsromaner och vill ha lite lättsmält underhållning. Persongalleriet är inte så stort och konflikterna inte alltid så avancerade men man kan lätt leva sig in i de olika karaktärernas känsloliv. När jag la ifrån mig boken kändes det som om att jag hade träffat några av dem på en fest på landet någon gång någonstans i någons sommarhus. I bokens slut står jag med i tacket och för det känner jag mig extra hedrad.

Annika jobbar nu på sin nästa bok som delvis kommer att utspela sig i Frankrike, varifrån hon har påbrå. Den boken har arbetsnamnet Croissanter till frukost och kommer inte att handla om Marie och Niklas. I den boken har istället karaktären Gabriel och hans fru Cecilia, som spinoff till Solviken, förärats en helt egen bok. Jag hoppas att muränan Ylva lyckas smyga sig in även där.

Det här inlägget postades i Chic lit, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner, Romance. Bokmärk permalänken.

Kommentera

