Fotografen av Eva Rydinger

FotografenTitel: Fotografen
Författare: Eva Rydinger
Förlag: Ordberoende Förlag

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose.

Eva är med i min skrivargrupp, som jag hänger med även IRL. Så jag har läst denna bok i ett mycket tidigare skede, i annan version, som manus. Jag gillade boken redan då och hade tillsammans med flera andra testläsare åsikter som innebar både tummar upp och tummar ner. Men mest upp. Mest fascinerad blev jag då av huvudpersonen Vanja, en fotograf som utforskar kvinnor och deras relationer med sig själva och sina kroppar.

Nu har jag äntligen fått läsa den färdiga boken och jag vet att det gått mycket vatten under broarna innan den blev till det som jag nu håller i min hand. Det känns som att jag har fått vara med som publik och tittat på när denna bok har växt fram och till slut var redo att slå världen med häpnad. Det har varit mycket intressant.

Mest fascinerande i den här boken är möten mellan kvinnor som hjälper varandra när livet är svårt, krångligt eller inte blev som man tänkt sig. Kvinnor som tar hand om varandra, är ärliga mot varandra och säger det där som man ibland behöver höra, på gott och ont. Vanja tar kameran till hjälp och utforskar kvinnorna utifrån och in, vill att de ska uppskatta sina kroppar och inte gömma sig bakom masker såsom fina fasader, bitterhet eller sorg. Hon vill förlösa kvinnor, få dem att bejaka livet och sig själva. Men samtidigt tar Vanja hjälp av de hon möter. Vanja flyr också, men vad? Hon har 43 hjärtan i en samling, ett hjärta för varje man. De hon alltid lämnar. För att hon måste vara fri. Men Pontus skaver i hennes stjäl.

Jag läste boken under fruntimmersveckan, vilket var en handling som kändes som en tanke. Flera karaktärer i boken har nämligen fått sina namn efter namnsdagarna. De möts i den här boken, som är en glatt smatter av bilder, djupa funderingar och om nyvunna vänskaper. Den har ett intressant bildspråk som beskriver Skåne med kärlek och livet lika skiftande som havet. Texten är som vågor som sköljer över en med längtan och av lust.

 

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Chic lit, E-böcker, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner, Romance. Bokmärk permalänken.

Kommentera

