Ukraine av Marc Di Duca och Leonid Ragozin

UkraineTitel: Ukraine
Författare: Marc Di Duca och Leonid Ragozin
Förlag: Lonely planet

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose.

När jag i våras åkte till Ukraina för att besöka Kiev och Tjernobyl så hittade jag ingen svensk guidebok. Så hänvisad till engelsk litteratur vill jag rekommendera den här. Det är en tjock bok, proppfull med viktig och rolig fakta om landet. Den visade sig vara väldigt användbar för att ta sig runt i Kiev.

I boken finns flera kartor. De är både på engelska och på ukrainska (med det kyrilliska alfabetet). Det visade sig vara fenomenalt, för många i Ukraina pratar inte engelska, men genom att visa kartan kan man vifta och peka sig fram. Det finns också en ”Walking Tour” som vi följde runt i hela centrala Kiev. Det var trevligt och givande och vi missade inga viktiga sightseeing spots. Det fanns också en tunnelbanekarta, vilket var bra. Att åka tunnelbanan rekommenderar jag varmt, det kostade 2 hryvnia (inte ens två kronor) och är ett smidigt sätt att ta sig fram. Åk också den lilla fina bergbanan.

Vi var där i april och hade fint väder. Men tre veckor tidigare hade det varit en snöstorm, så bokens råd om väder är nog bra. Trots att Kiev är en stad med tre miljoner invånare, känns inte de centrala delarna stort. Precis i centrum finns skyltar på engelska och man behöver inte vara många dagar i Kiev för att ha sett mycket. De är ovana vid turister, så man blir väldigt trevlig bemött. Boken tipsar också om kyrkor och andra intressanta religiösa platser.

Att gå på restaurang är billigt och man betalar ibland per 100 gram av det man vill äta. Så ha koll på menyn. Det ukrainska köket är fantastisk och det lokala ölet billigt och gott. I boken finns bra information om Ukraina och Kiev. Informationen om Tjernobyl är däremot inte så utförligt. Men om du ska åka till Kiev tycker jag inte att du ska missa den konstiga upplevelsen att se kärnkraftverket som exploderade 1986 och spökstaden Pripjat som utrymdes på två timmar. Den står fortfarande öde. Man får inte åka dit själv utan måste följa med i arrangerade informationsresor, så boka långt i förväg hemifrån och ha med dig pass på själva turen. Vi åkte med Chernobyl Tour som jag varmt kan rekommendera.

Boken får tio kakor av tio, för utan den hade det helt ärligt varit väldigt svårt att ta sig runt. Jag lärde mig också mycket om landet, som jag inte visste så mycket om innan jag hade besökt det och läst boken.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner, Reselitteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

