Litterära laborationer. Tjugo experiment med text av Lars Melin

Litterära laborationer - tjugo experiment med textTitel: Litterära laborationer. Tjugo experiment med text.
Författare: Lars Melin
Förlag: Ordfront

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Lars Melin är docent i svenska på Stockholms universitet och har gett ut många böcker om språket. Han formulerar sig lättsamt, enkelt och intelligent. Den här boken är lättsam och jag skrattade högt flera gånger och jag lärde mig faktiskt flera saker.

Boken börjar med tjugofem olika varianter på sagan om rödluvan. Genom att visa dessa olika exempel får läsaren lära sig tekniker om hur man kan ändra text för att likna agentlitteratur eller verka mer litterärt sofistikerat. Lars skriver också om vikten av att hålla koll på perspektivskiften och hur man kan tänka runt miljöbeskrivningar. Han visar också med exempeltexter hur man hanterar tid när man skriver, om hur man kan hoppa i tid i boken, om tillbakablickar och om hur man när det är spännande i texten kan få läsaren att läsa fortare.

Andra spännande kapitel handlade om hur man namnger sina karaktärer och om texter i texten (om karaktären i boken till exempel läser i en tidning). Avsnittet om hur man kan jobba lite med repliker var bra tycker jag – till exempel gör jag själv ofta felet när jag skriver som är tabu – ”… , sa hon irriterat.” och ”…, sa hon likgiltigt.” Man ska inte hela tiden förklara utan gestalta och man får lite tips på hur man kan göra det i dialog. Till exempel kan man då skriva ”- Men är du så dum att du inte fattar det? sa hon” eller ”Jag bryr mig inte, sa han.” Då förstår man av replikerna att personerna är irriterade eller likgiltiga.

På slutet blir det inte lika bra tycker jag. Där finns två korta kapitel om att skriva schlagertexter till melodifestivalen och om att skriva humor. Det blir lite för kort och knepen författaren har för att bidra till en schlagervinnande text är kanske underhållande, men verkligen inte användbara i praktiken.

Boken är kanske lite för enkel för den som skriver mycket, men bra för nybörjare. Man kan säga att den är en snabbguide som går igenom grunderna i hur man skriver skönlitteratur helt enkelt. Boken får sex kakor.

Det här inlägget postades i Facklitteratur, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

