Titel: För dig blottad
Författare:
 Sylvia Day
Förlag: Norstedts
Bloggrecenserat av: Catrine Tollström

20130417_194249

I onsdags deltog jag i en sammankomst för bokbloggare efter inbjudan från Norstedts förlag. Temat för kvällen var erotisk litteratur, med anledning av att de ger ut För dig blottad av Sylvia Day. Vi bloggare fick ett proffsigt mottagande och bjöds på bubbel och snittar. Det var första gången förlaget ordnade en bloggträff och de hade anlitat superhärliga Hannah Widell som moderator. Diskussionerna blev intressanta, förstås.

Och här kommer mitt intryck av För dig blottad som är den första romanen i den nya Crossfireserien:
Utbudet av läsvärd erotisk litteratur är fortfarande för magert och jag tycker absolut att den här boken tillför genren något positivt. Sylvia Day klarar alldeles utmärkt att teckna sexscener utan att falla i de vanliga fällorna. Det blir varken töntigt eller fullt av upprepningar. Dessutom klarar hon balansgången att ligga på en nivå som varken är för grovt porrig eller för mesig. Den största förtjänsten ligger i hennes förmåga att skildra attraktionen mellan huvudpersonerna Eva och Gideon. Jag är positivt överraskad av språket, men besviken på själva intrigen.

Storyn inleds med att Eva börjar på ett nytt jobb. Där träffar hon den mäktige Gideon och de dras omedelbart till varandra. Att båda har svåra upplevelser bakom sig gör dem sårbara och rädda att släppa in kärlek i sina liv. Samtidigt kan de inte stoppa den heta attraktion som uppstår mellan dem. (Ja, jag vet, du har läst det förut.)

Att vara så nykära som huvudpersonerna är kan hos de flesta av oss framkalla vilja att i viss mån äga och att vara ägd. Det är inslag som helt enkelt ingår i kärlekens kemi. Här går dock båda karaktärerna över gränsen för vad som är hälsosamt. Jag tycker att Eva är irriterande osympatisk i sina upprepade misstolkningar och sin svartsjuka. Hon lindar sin partner runt fingret varefter hon sårar honom, gång på gång. Barnsligt förväntar hon sig att bli uppvaktad och jag tappade räkningen på alla gånger hon rusar iväg som en dramaqueen och Gideon springer efter och smörar för henne. Det är så stereotypt och så tröttsamt. Jag varken kan eller vill identifiera mig med en kvinnlig romanfigur som Eva.

Även om hennes omogna beteende får mig att tycka synd om Gideon, är han onekligen ganska creepy i sin egen överdrivna svartsjuka som för hans del medför en sjuk vilja att kontrollera minsta detalj av Evas liv. I diskussionerna på bloggsammankomsten hamnade vi oundvikligen i feministiska synvinklar på denne dominante mans beteenden. Det är helt rimligt, men i den här boken tycker jag att även kvinnor står för läskiga kontrollbehov. Evas psykiskt instabila mamma försöker med både maktmedel och ren stalking övervaka sin dotter, exempelvis genom att låta spåra Eva via hennes mobil.

Sexet tycker jag är hyfsat jämlikt. Gideon gör verkligen allt för att tillfredsställa Eva, låter det ofta gå för henne flera gånger innan han själv får utlösning och efteråt är han öm och kärleksfull. Att båda verkar ha supersexkrafter och alltid är redo kanske inte är helt realistiskt, men det tycker jag att man får man ta med en nypa salt när man väljer denna typ av litteratur. Utan att ha läst boken på originalspråket känns det dessutom som att översättaren Karin Andrae har gjort ett bra jobb. Det svenska språket erbjuder ju inte direkt någon blomstrande ordrikedom på området.

Att jag inte är så förtjust i chic lit gör att jag har svårt att bedöma För dig blottad rättvist och därför avstår jag från att sätta betyg på helheten. Romanfigurerna är übersnygga och helt befriade från fysiska skavanker, de är stormrika, de bor i New York och som läsare vet jag hela tiden vad som kommer att hända. Tung suck! Skulle jag ge ett betyg för intrigen skulle det hamna på en ynkans liten kaksmula och det vore orättvist. Jag är helt enkelt inte rätt person för chic lit. Däremot får själva sexet 8 kakor. Framförallt är det kul med en modern erotisk roman utan piskor och läder. Hade jag brytt mig om karaktärerna så skulle kakfatet ha fyllts på ytterligare. Det snålas inte med  heta scener och kvinnans njutning står i fokus. Gillar du chic lit och söker en laddad kärlekshistoria med brännande het erotik kommer du inte att bli besviken.

I vår goodiebag fick vi förresten Amanda Schulmans och Hannah Widells sprillans nya kokbok Magisk sommar. Har bläddrat i den och gillar jättemycket. En recension kommer inom kort.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Catrine Tollström, Chic lit, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.