”Dödens gåva” av Nellie C Lind

9789198098006_200_dodens-gava_haftad”Del ett i Völvornas gudar”
Recensionsexemplar från författaren
Sense förlag 2013
ISBN 978-91-980980-0-6

Vem kan motstå en bok som handlar om en kärlekshistoria med Dödens gud? Inte jag i alla fall – och inte hjälper det att han är en riktig snygging!

”Dödens gåva” utspelar sig på vikingatiden. Den gamla völvan Åshild har valt Istrid till sin efterträdare. Dagnie ser ett liv som sin systers lärling framför sig och anar inte att ödet har andra planer. Åshild tillkallar Döden för att slippa sina smärtor, men Döden anser inte att hennes tid är kommen ännu. Han blir i stället fascinerad av Dagnie. Det är något speciellt med den unga flickans själ, men han vet inte vad. Döden ber att få låna henne för en dag i utbyte mot att han hjälper Åshild över till andra sidan.

Den här romantiska fantasyberättelsen tar mig med till en annan värld, eller i själva verket till två världar: Dels vikingabyn med långhuset där Istrid, Dagnie och resten av deras storfamilj bor, dels mellanvärlden på gränsen till gudarnas värld. Beskrivningarna är tillräckliga för att skapa en bild av tid och rum men tynger inte den spännande handlingen. Karaktärerna är också noggrant tecknade även om det ibland blir lite utseendefixerat.

Texten är stor och lättläst, men jag tycker att det är onödigt mycket förklaringar. Handlingen är inte så komplicerad och jag förstår ändå. Boken är skriven i tredje person imperfekt med ett perspektiv som flyter nästan omärkligt mellan de olika personerna utan att det någonsin blir rörigt. Även om handlingen är enkel, är den på inget sätt förutsägbar. Den här historien kan lika gärna sluta olyckligt som lyckligt.

Vad jag gillar speciellt med den här boken är den stora texten, det enkla språket, den tydliga handlingen, de flytande perspektivskiftena och det passade omslaget. Jag behöver inte tänka själv utan får allt serverat och det kan vara riktigt skönt. Trots att det inte finns några vampyrer i sikte för handlingen tankarna till Twilight. Förmodligen är det den förbjudna kärleken som Döden försöker kämpa emot som gör att jag får de associationerna. Hur som helst misstänker jag att unga flickor som gillar Twilight-serien också kommer att älska den här boken.

Utan tvekan får den här boken 8 kakor av 10 möjliga och jag vill gärna rekommendera den till alla unga flickor som är sugna på en dos förbjuden kärlek!

Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner, Romance, Ungdom, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.