De sömnlösa

Titel: De sömnlösa (e-bok)
Författare: Sanna Juhlin
Förlag: Sigge.eu Publishing

Recensionen skriven av Angelika Vaala

Baksidestext:

de sömnlösaSmilla flyr från de sömnlösa.
Hon är smittad med besynnerliga gåvor.
I sin barndomsby försöker hon finna tryggheten, kanske även kärlek, men det förflutna finns under ytan. Hotet kommer att finna henne igen.
Är kärleken hon möter starkare än skräcken hon flyr från?

Det här är en e-bok i genren paranormal romance, skriven i jag-form, men perspektivet skiftar när Smillas ex Jack introduceras.

Jag tyckte om storyn och att jag redan från första sidan slängdes in i Smillas värld, en värld av ensamhet och sorg men också hopp om att få möjligheten att skapa en ny framtid. Sanna Juhlin har beskrivit känslorna väldigt väl och jag som läsare blev gripen av karaktärernas öden. Jag kände ett ständigt sug att läsa vidare, det fanns en osäkerhet i hur det hela verkligen skulle sluta och ingen var riktigt god eller ond, precis som det är i verkligheten.

Personligen kände jag också igen mig mycket i Smilla, även om hennes liv varit betydligt mer radikalt och spännande än mitt, så var känslan densamma och jag tror att det är gemensamt för de flesta människor att känna sig ensamma och utanför. Smilla visar dock att det kan vara helt ok, att vår styrka ligger i just våra olikheter.

De övernaturliga inslagen kändes också lite annorlunda, vilket var uppfriskande. Även om ordet vampyr används för Jack och hans familj, så kändes det som att de kunde vara vad som helst, varulvar var faktiskt vad jag själv först tänkte på, men jag gillade att de inte kunde stämplas som något särskilt, det gjorde dem unika.

Det enda negativa jag har att säga om boken, är att den kunde ha behövt ännu en korrekturläsning. Jag hade gärna sett fler radbrytningar och styckeindelningar, då texten lätt blev att kännas för kompakt, och det förekommer tyvärr lite stavfel och meningar som känns lite knepigt formulerade. Men eftersom det är en e-bok kanske det går lätt att fixa?

6 av 10 kakor vill jag ge De sömnlösa och jag skulle inte alls ha något emot en fortsättning på äventyret🙂

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, E-böcker, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner, Romance och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

