Min älskade är inte där längre av Astrid Falinski

Min älskade är inte där längreTitel: Min älskade är inte där längre
Författare: Astrid Falinski
Förlag: B4PRESS

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Det här är en sorglig bok av en äldre kvinna som förlorar sin man i cancer. Men det är inte den enda älskade hon saknar, hon förlorar också kontakten med sin dotter under flera år.

Boken är indelad i tre delar och den första delen handlar om hennes man. Där får man följa hennes tankar medan hon följer med på sin mans resa från cancerbesked till hans död. Den här delen tycker jag är bäst och man lider verkligen med familjen och mannen, som trots att han är dödssjuk verkar stark och kämpar in i det sista. Det är en beskrivning av deprimerande vårdcirkus, om lång väntan och om sakta förlorat hopp.

Del två är skriven av författaren när hon befinner sig i Paris. Hon är pensionär nu och bor tillsammans med sin äldsta dotter. Hon sitter på olika caféer och skriver och funderar över livet och saknar sin yngsta dotter som har sagt upp kontakten med henne. Hon funderar på det ekande tomma huset där hemma och om var hon ska bosätta sig, hur hon vill ha sitt liv i fortsättningen.

Del tre är bara ett kapitel och skriven från Göteborg. Men här vill jag inte berätta hur boken slutar. Hela boken är faktiskt kort, bara 129 sidor i ett litet behändigt format och med ett typsnitt i stor stil. Den tog mig bara ett fåtal timmar att läsa ut. Boken är skriven av Cookizen Nathalie Sjögrens mamma (som jag aldrig träffat) och får en femma i betyg. Del ett är utan tvekan det överlägst bästa i boken tycker jag och förtjänar egentligen ett högre betyg. Men kanske är de så att målgruppen är lite äldre än jag och att reflektionerna och tillbakablickandet i del två över ett längre liv inte riktigt når mig ända in. Jag fällde inga tårar, men har djup respekt för författarens lidande och förmåga att kämpa på även när livet är eländigt.

Det här inlägget postades i Biografier, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

