Att skriva av Stephen King

Titel: Att skriva
Författare: Stephen King

Inlägget skrivet av Nathalie Sjögren

Jag har alltid varit lite skeptisk till att läsa tips om hur man ska skriva, och hur man blir en succéförfattare, och hur man skriver den perfekta scenen etc etc . Det finns en uppsjö av sådana böcker och orsaken till att min skepticism är att jag, som skriver själv, ska upptäcka att ”nej, så skriver inte jag” och då få prestationsångest för att jag inte gör som just den författaren i den boken gör.

Men långsamt har jag börja inse att man ta till sig de tips som passar en själv och strunta i allt det andra. Dessutom är Stephen King en av mina favoritförfattare och en av orsakerna till att jag själv började skriva skräck. Därför vågade jag skaffa den här boken, och därför vågade jag börja läsa den.

Redan från första början älskade jag den. Jag är lite av en nörd som gillar att ta reda på saker om min favoritskådis eller författare, tycker om att se på extramaterial på dvd-filmerna m.m. Den här boken börjar med att King berättar utdrag ur sin barndom och uppväxt. Viktiga händelser som har präglat honom och hans skrivande. Sådant gillar jag. Det var verkligen kul att få lära sig mer av Stephen King, om hur vissa av hans böcker kom till, hur han arbetar och samtidigt lite om hans liv.

Första delen är mest om hans uppväxt fram till vuxen ålder, men det finns en del inslag av konsten att skriva och en del tips där också. Andra delen av boken är mer om hur man skriver, dvs hur han skriver, och det tycker jag är bra att han poängterar. Alla skriver vi olika och den här boken handlar om hur han gör.

Det var verkligen skönt att få höra av en etablerad författare att det inte finns något rätt eller fel. Jag rekommenderar verkligen den här boken till alla som känner att de vill skriva eller håller på att skriva. Det är ingen besvikelse.

Att skriva får 10 kakor av 10

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Det här inlägget postades i Biografier, Facklitteratur, Nathalie Sjögren och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

