”Fredens pris” av Anna Blixt

Fredens prisförsta boken om Mörkrets Väktare: Fredens pris
Recensionsexemplar från Undrentide Förlag, 2012
ISBN 978-91-980313-1-7

Den här boken har jag läst förut, i den gamla versionen skriven av Anna Högberg, och jag älskade den! Det är alltså med stora förväntningar som jag öppnar den nya versionen och jag blir inte besviken. Den här boken tål att läsas om! Jag hittade dock inga märkbara förändringar jämfört med förra versionen, förutom att den har fått ett nytt och mer lockande omslag.

För den som gillar fantasy är det här en bok man inte får missa. För den som ännu inte provat genren är det en utmärkt bok att börja med. Det här är en bok som utspelar sig helt och hållet i en annan värld. Författaren har skapat en egen värld helt utan att efterapa Tolkien, vilket är otroligt skönt. Inga alver, orcher eller hobbitar i sikte. Dessutom är den inte tyngd av ett omfattande persongalleri, vilket är ett stort plus. Det innebär att även en nybörjare på fantasy har lätt att ta den till sig. Ännu en sak att lägga på plussidan är att det är en fantasy för vuxna. Det finns redan så mycket fantasy för ungdomar att det är bra med en bok som känns helt och hållet vuxen.

Jordmagikern Minora berättar om kampen mellan Ljuset och Mörkret i riket Vangrind. Kampen mellan ont och gott är ett vanligt fantasytema, men i den här boken är det Mörkret vi får följa. I krigets kaos möter Minora krigaren Wenneron och bevittnar hans väg till att bli Mörkrets Väktare, frälsaren som ska rädda det förföljda häxfolket från undergång. Är det möjligt att skapa fred och i så fall; får det ske till vilket pris som helst?

Språket är enkelt och berättande, men trots att historien är skriven i jag-form har jag ibland svårt att komma Minora in på livet. Jag upplever henne som reserverad i relationen till sina närmaste. Det gör att jag som läsare får svårt att lära känna en del av karaktärerna, exempelvis Mell som Minora förälskar sig i. Gestaltningen fungerar bättre i stridsscenerna och i skildringen av Wenneron. Då får språket den passion som jag saknar i relationerna mellan Minora och hennes närmaste.

Att språket är berättande passar bra i en sådan här storslagen saga som spänner över stora avstånd i tid och rum. Men ibland får jag en känsla av att händelseförloppet är berättat i efterhand (vilket det också är). Jag tycker att det blir mer spännande när jag får en känsla av här och nu, något som inte har med tempus utan med gestaltning att göra. Samtidigt är närvaron total i de dramatiska konflikterna och stridsscenerna. Jag försvinner helt in i Minoras värld och glömmer tid och rum medan jag läser.

Om du gillar fantasy får du inte missa den här boken! Om du ännu inte provat fantasy så är det dags nu. Jag ger den här boken 9 kakor av 10 möjliga.

/Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.