Att falla vackert, bok 1

Titel: Att falla vackert Bok 1: Beslut
Författare: Bell Eve Nilsson
Förlag: PaperTalk

Recension skriven av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:

Att falla vackert bok ett Bell Eve NilssonLo är arton år och har redan tröttnat på sitt trista liv, på den trista mänskligheten. Bara tanken på Svenssonliv gör henne illamående. När fantasyböckerna inte längre räcker som verklighetsflykt flyttar hon till sin fars stuga i skogen, och plötsligt förändras allt. En natt står hennes högsta önskan utanför dörren och Lo får en chans som hon aldrig trodde att hon skulle få. Hon kan välja att bli vampyr. Men allt är inte så enkelt längre, för en bit bort bor hennes mänskliga granne och han har helt förändrat Los syn på det där med Svenssonliv. Lo måste fatta ett beslut, och vad hon än väljer så kommer det att förändra hennes liv på sätt som hon aldrig kunnat föreställa sig.

Att falla vackert är en bok om längtan och ångest och om hopp, kärlek och glädje. Men allra mest handlar den om att inte ta något för givet.

Jag blev ivrig att köpa den här boken i höstas, fastän jag hade mycket annat i läsehögen, därför har det dröjt tills nu innan jag äntligen kunde sätta tänderna i den.
Men utläst blev den på rekordtid, jag kunde knappt slita mig och när jag läst sista sidan undrade jag genast när nästa bok kommer ut!

Boken är skriven i jag-form, något jag i vanliga fall inte brukar känna mig bekväm med, men som författaren Bell Eve Nilsson har lyckats använda sig av på ett mycket bra sätt – jag kände mig indragen i huvudkaraktärens tankar och känslor och miljön och andra karaktärer blev utifrån Los synvinkel beskrivna väldigt väl.

Själva boken är ganska liten till formatet, häftad, ej pocket,varje sida innehöll ca 20 rader och det var ganska breda marginaler, lättläst med andra ord. Detta gjorde dock inte berättelsen i sig lättsmält, även om den inte heller är så omfattande och komplicerad (vilket jag upplevde som något bra). Känslomässigt grep den verkligen tag i mig och jag uppskattade de kloka tankar om livet som Lo upptäcker att hon har.

Det jag gillade bäst med boken, var att den inte var förutsägbar, inte enligt mig i alla fall, berättelsen utvecklade sig inte alls så som jag hade tänkt, vilket är positivt.

Jag tyckte också mycket om själva omslaget!

Jag är i vanliga fall inte en läsare av vampyrgenren (förutom Bram Stoker’s Dracula och En vampyrs bekännelser av Anne Rice, har det inte blivit så särskilt många fler böcker om vampyrer jag har läst), och vad denna bok därmed lyckats bidra till i mitt fall, är en förståelse för vad det är som lockar med dessa blodtörstiga varelser.

Det enda negativa jag har att säga om den här boken, är att den tyvärr innehåller en del stavfel, inte så många att läsupplevelsen störs, det kändes mest lite sorgligt att de fanns där …

6 av 10 kakor får Att falla vackert Bok 1 av mig 🙂

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att falla vackert, bok 1

  1. marithaj skriver:

    Den låter helt fantastisk! Låter också som att du skulle gilla serien House of Night, av Cast & Cast samt Magikerna, av Lev Grossman..;) *Tips, tips*

    http://maritha.blogg.se/bokalskaren

  2. Ping: Boktips! | Bokkitteln

Kommentera

