Det svåra fallet K

9197812889Titel: Det svåra fallet K

Författare: Lennart Ökvist

Förlag: Parabellum Nord AB Förlag

Bloggrecenserat av Catrine Tollström. Jag tackar förlaget för boken som är ett recensionsexemplar.

Från baksidestexten: ”Allt började den sommarmorgon som Louis knackade på vår dörr och frågade om Gerhard Lanier. Gerhard som jag trettio år tidigare arbetat med på sinnessjukhusets fasta paviljong, men som sedan försvunnit, helt enkelt gått upp i rök. Men egentligen började historien långt, långt tidigare…”

Det svåra fallet K är svår att berätta om på ett sätt som gör den rättvisa. Jag tror nämligen att alla som läser den här romanen kommer att uppleva den väldigt olika. Om jag bara fick använda ett enda ord, så skulle jag beskriva den som ”lågmäld”.Omslaget är knappast av den sort som sticker ut. En tråkig nyans som andas 60-tal och en hare som du i början undrar vad den har där att göra, gör kanske inte det här till den första bok du kastar dig över i bokhandelshyllan. Att de inledande kapitlen är lite svåra att komma in i gör inte saken bättre. Men sedan, när du tar dig tid att upptäcka hur effektivt det lågmälda berättandet är och när du lägger märke till blicken hos den där haren …

Det svåra fallet K följer visserligen utredningen av en kriminalgåta, men det här är en roman långt ifrån alla actionfyllda deckare jag vanligtvis brukar läsa. Den är helt befriad från poliser och den har inga hjältar. Huvudpersonen Jack har svårt att släppa tanken på Gerhard som han vårdat på ett sinnessjukhus för länge sedan. Tillsammans med vännen Louis söker han efter denna Gerhard, men också efter svar på vad som egentligen hände kring ett brutalt brott som begicks i slutet av 70-talet.

Något som fascinerar mig är hur författaren lyckas föra berättelsen framåt utan att någonsin komma riktigt nära in i relationer. Huvudkaraktären har fru och barn, de gör saker tillsammans, frun säger saker, men samtidigt känns de som bifigurer i periferin. Så är det till viss del också mellan huvudkaraktären och hans manlige vän. De är bekanta med varandra men själva relationen upplevs inte, känns inte, finns liksom inte. Däremot finns det en stark känsla för natur och miljöer. Där blir texten betydligt mer upplevelserik och levande.

Den enkla och lågmälda berättartekniken är effektiv på flera plan. I de avsnitt som utspelas bakåt i tiden hade det varit lätt att droppa namn och händelser på ett överdrivet sätt, men här är det de ytterst små detaljerna som skapar tidsandan. Det är både skickligt och trovärdigt. Likaså har författaren en mycket god förmåga att lägga in små, små spänningsskapare som stundtals ger en krypande oro i det vardagliga. Betydligt mer sofistikerat än saftiga cliffhangers och stor dramatik.

På minussidan upplever jag att ordvalen ibland är lite gammalmodiga och det finns en del korrekturmissar. Dessutom är tempot lite väl långsamt emellanåt. Jag hade uppskattat ännu mer av den där oron som smyger sig in då och då.

Det finns romaner som växer och stannar kvar efter att du har läst dem, medan andra visserligen kan vara riktiga bladvändare, men ändå falla i glömska. Det svåra fallet K hör till den första kategorin. Om du är ute efter coola karaktärer, action och passion så bör du välja en annan bok. Om du däremot tycker om att följa utredningsarbetet kring kriminalfall och vill testa något annorlunda, så tycker jag absolut att du ska läsa den här boken, låta dig fängslas av historien och vila i miljöerna.

Det svåra fallet K får 7 av 10 kakor i betyg, med stilpoäng för skön berättarteknik.

Det här inlägget postades i Catrine Pettersson, Deckare och thrillers och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.