Mer erotik åt folket

I åratal har jag klagat på att scener med kärlek och erotik är urtråkigt skildrade i de deckare, thrillers och spänningsromaner jag läser. Ibland beskrivs vapen med glödande passion och mordiska stämningar så påtagligt att jag håller andan, medan erotiska scener hastas förbi fåordigt, krystat och fyrkantigt. Man rodnar av den pinsamma framställningen snarare än av sexet.

Den rent erotiska litteraturen gör mig också besviken. Det jag läst av det svenska utbudet har, med undantag av Anna Helena Falks Rum 306, varit ganska uselt. Då snackar vi både berättartekniskt, när det gäller intrig och rent språkligt. Att skriva erotik är svårt, framförallt när det gäller att skapa variation och gestaltning. Förhoppningsvis kommer genrens status att höjas i takt med att kvaliteten höjs på böckerna.

Därför är jag glad att 50 shades of Grey nu verkar sätta fart på det erotiska skrivandet och lägger grund för ett större utbud. Förhoppningsvis kommer det snart en svensk erotisk roman som, förutom könsord och rent fysiska akter, även lyckas förmedla massor av sexuell underton, rum som ångar av attraktion utan att karaktärerna behöver så mycket som nudda vid varandra och sensuella beskrivningar på typ en halv sida bara i förväntan om hur en kyss kan kännas. Därefter kan de få knulla hur mycket som helst 🙂

Inom den erotiska genren råder det ingen brist på dominanta inslag. Det är ok, men jag är övertygad om att det som i huvudsak efterfrågas av läsarna är något annat. Jag tror att många, liksom jag, uppskattar sensualism, förspel och ibland till och med kärlek.

Med anledning av ovanstående läste jag pseudonymen Ingrid Larssons bok Stockholm – Belize en sexig roman, med stora förhoppningar.

stockholm-belize

Titel: Stockholm – Belize en sexig roman
Författare: Ingrid Larsson (pseudonym)
Förlag: Framställd på Vulcan
Recensionsexemplar

 

 

 

 

Jag skulle närmast kategorisera den här boken som romance med ambition att likna chic lit, men med fler och lite mustigare inslag av sex. Huvudkaraktären Gabriella Sandin är en karriärkvinna som lever ett sexuellt utsvävande liv och har ett komplicerat förhållande till sin chef. På ett uppdrag i Belize träffar hon Ben som hjälper henne när saker och ting börjar trassla till sig på jobbet.

Åh, vad jag önskar att jag kunde skriva ett positivt omdöme om den här romanen. Ambitionerna är ju så goda, men tyvärr känns det inte som om boken är riktigt färdig. Den hade behövt en redaktör med riktigt vass motorsåg, någon som kunde ha kortat av texten med en tredjedel, fått ordning på det ojämna språket och sett till att de väsentliga scenerna blivit bättre gestaltade.

Omslaget får många pluspoäng. Det är enkelt, talande, stilfullt och snyggt i svartvitt med inslag av rött. Det är även positivt att man som läsare kastas direkt in i handlingen.

Som minusposter kan nämnas att romanen rymmer en hel del syftningsfel, upprepningar och borttappade tecken som stör läsupplevelsen. Språket blir då och då formellt och i mitt tycke lite töntigt, däremellan är det ganska slätstruket men stundtals glimrar det till och hamnar på högre nivå. Tyvärr rymmer boken olidligt mycket bakgrundsinformation, turistinformation om landet som huvudkaraktären reser till, onödiga transportsträckor och mängder av oväsentliga detaljer. Jag vill inte veta att Gabriella vaknar på morgonen, att hon tar en simtur, vad hon äter till frukost, att hon sedan duschar, vilka kläder hon sätter på sig och så vidare, om det inte har betydelse för handlingen. Själva sexscenerna känns i vissa fall som ett nödvändigt inslag som ska överstökas snabbt. Det finns en mängd avsnitt som har potential att bränna till, om de bara hade broderats ut lite, fått mer undertext och blivit mer sensuella. Romanen fungerar som bäst när den skildrar relationen mellan Gabriella och hennes chef.

Jag är helt säker på att pseudonymens nästa roman kommer att bli mycket bättre än den här. Stockholm – Belize får inte mer än 3 småkakor i betyg.

/Catrine Tollström

Det här inlägget postades i Catrine Pettersson, Chic lit, Hem, Romance och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

