Dags att bli smal! LCHF på mitt sätt av Katrin Zytomierska

Dags att bli smal! LCHF på mitt sättTitel: Dags att bli smal! LCHF på mitt sätt
Författare:
Katrin Zytomierska
Förlag: Lind & Co

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Det var länge sedan jag fick den där boken för att recensera den på Bookiecookiez. Men när jag läst delar av den blev jag verkligen arg och frustrerad på en del saker som författaren skrev och funderade på att ge boken det sämsta betyget jag någonsin delat ut på bloggen. Men jag är lite mesig och det tar emot att vara för elak. Men nu i dagarna har Katrin skapat mer eller mindre kaos i sociala medier genom att verbalt hoppa på en modell i reklamen för SATS, en modell Katrin tyckte var både fet och ful. Det blev sådant kaos att annonsörer på finest.se där hon bloggar drog in sina annonser. Hon har fått heta nätmobbare och nu har finest.se gett henne sparken. Så genast blev det mycket enklare att inte gilla Katrin Zytomierska.

Till bokens försvar vill jag säga att jag gillar LCHF och flera recept var faktiskt goda. Det är inte det som är problemet. Det är tilltalet till läsaren. Och en del råd verkar inte så smarta. Ett av de första råden är: ”Om du är en människa som presterar bättre av att säga saker och ting högt för dig själv så råder jag dig att börja varje morgon med att ställa dig framför spegeln och upprepa frasen: Överflödigt fläsk är äckligt. När jag blir av med det kommer jag att bli lycklig igen.” Sedan kommer ett till råd om att informera sin omgivning om att man ska banta så att de kan bli ens minipoliser för att ”de älskar att gotta sig i andras misär” (såsom läsaren övervikt).

Sedan kommer information om att alla som är överviktiga inte duger som de är. Katrin skriver citat ”Visst, de finns de som intalar sig själva att de ”duger som de är” eller att ”de är fina med sina kurvor” men det är ju bara nonsens, det vet ju både du och jag.” Om man lyckas gå ner i vikt får man gärna komma fram till Katrin och berätta som sin kamp, men om man är fet gör man sig icke besvär: ”för fetton är inte min melodi och jag tycker uppriktigt sagt att du är osmaklig”.

Andra råd man får är att man inte behöver dricka så mycket vatten och om kroppen har det jobbigt med hennes mat och man får ont i huvudet, så kan man ta en Treo. Vill man bli verkligt smal så får man lov att gå och lägga sig hungrig och svälta sig själv litegrann. Unders hennes ”svältdagar” brukar hon inte äta något om hon inte håller på att svimma …

Riktigt deppigt blir det när vi kommer till barnen, om du låter dem äta skit växer det fram ett fetto som blir mobbat så att den blir så nedbruten att den hamnar i en telefonväxel och planerar sitt självmord hela sitt vuxna liv …

Det finns faktiskt några positiva saker med boken, bland annat flera goda recept, jag kan rekommendera smoothies, kycklinglårfilé i ugn och blomkålspuré. Lätt att laga och gott. Och ibland blir hon faktiskt rolig i sitt elaka tilltal, jag kunde inte låta bli att skratta när hon skriver om alkohol och kolhydrater i det. Hon konstaterar att det finns 0,8 gram kolhydrater i ett glas rödvin och att man kan få stoppa i sig hela 20 gram på en dag, vilket leder till: ”Ja precis, det är ju mer än 20 glas vin och det kan ju få den fetaste att bli packad” …

Ursprungligen tänkte jag ge boken en äcklig, möglig, överkryssad minuskaka, men jag ger den en pluskaka för matschema och recept vilket leder till att boken får exakt noll kakor av tio.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det här inlägget postades i Hem, Mat, bak och dryck, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dags att bli smal! LCHF på mitt sätt av Katrin Zytomierska

  1. Åh, hjälp, människor som hon alltså … SUCK! Kan inte ens komma mig för att skriva en ordentlig kommentar, men vill bara säga tummen upp för denna recension! 🙂

  2. yvonnel skriver:

    Vem har hon snott dom där bra recepten ifrån? Annika Dahlqvist, kanske!

Kommentera

