Noveller av Stephen King

Titlar: Majsens barn och andra noveller samt Jerusalems lott och andra noveller (två böcker)
Författare: Stephen King
Förlag: B. Wahlströms

Recenserade av Angelika Vaala Ewenson

Jag har nu i dagarna försökt ta mig tiden att läsa skräck och komma in i Halloween-stämningen, samtidigt som vardagen rullar på med mycket att göra och förkylningar i familjen på det. Att krypa upp i soffan efter en särskilt jobbig dag med massor av tända stearinljus omkring sig och en ryslig King-bok i händerna, har verkligen förgyllt tillvaron!

Själv har jag valt att läsa noveller snarare än en hel bok, vilket i mitt fall har berott på tidsbrist.

Majsens barn och andra noveller av Stephen King, samt Jerusalems lott och andra noveller av samme författare, bjuder på flera kortare berättelser, och jag valde lite på måfå ut Smultronvår, Hur man slutar att röka samt Jerusalems lott.

Den sistnämnda har jag läst en gång tidigare, för ett par år sedan kanske, och visste redan att jag gillade (fast jag hade glömt hur den slutade, vilket ju var tur). Novellen är skriven i brevform, vilket jag vanligtvis inte brukar tycka om, jag har svårt att hålla reda på vem som skriver vad och måste flera gånger gå tillbaka för att se efter för att kunna komma in i de olika rollerna. Men just Jerusalems lott fångar mitt intresse då spänningen långsamt byggs upp och driver mig att fortsätta läsa, bara för att få svar på de nervkittlande gåtorna som börjar presenteras så smått redan i berättelsens början.

Både Smultronvår och Hur man slutar att röka är mycket korta och utspelar sig i mer modern tid än Jerusalems lott. I Smultronvår har vi collegemiljö där en mystisk mördare går lös i dimman, medan den andra novellen behandlar en vuxen mans beslut att sluta röka, vilket får obehagliga följder. I mitt tycke kändes den senare mer utstuderat grym och känslokall (dock effektiv) medan Smultronvår var mer kusligt gåtfull.

Svårt att sätta betyg på dessa böcker, då de innehåller flera olika berättelser som är väldigt olika till både utformning och språk, men om jag går efter de tre noveller jag läste kan jag ändå ge 5 av 10 kakor🙂

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Hem, Recensioner, Skräck och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

