Dit drömmar färdas för att dö – Mattias Edvardsson

Vid pennan: Nathalie Sjögren

Titel: Dit drömmar färdas för att dö
Författare: Mattias Edvardsson
Förlag: Parabellum Nord
Baksidestext:
Romanen Dit drömmar färdas för att dö bygger på ett verkligt kriminalfall som skakade Sverige 2006. En tioåring dödades då under tortyrliknande former av sin mamma och hennes sambo. I media kom det att kallas Bobbyfallet. Ett fall som lämnade få oberörda.
I boken gör Mattias Edvardsson sin tolkning av händelsen och söker förståelse bortom det redogörande och dokumentära i förhör och protokoll, allt för att besvara frågan hur en mamma kan låta sitt eget barn misshandlas till döds.

Vad får en mamma att vara med på och låta sin son misshandlas till döds? När jag först fick boken i min hand och innan jag började läsa den undrade jag om författaren skulle lyckas besvara den frågan. Själv minns jag fallet väl eftersom jag bodde inte långt från Ucklum vid den tiden (där Bobby begravdes). Jag undrade, som många med mig, hur detta kunde ske. Inte bara att han var hennes son, han var dessutom handikappad. Hur kan man göra något sådant?

Dit drömmar färdas för att dö bygger på fallet, men alla namn har bytts ut och platserna är flyttade. Mamman heter Liisa och hennes son heter Sammy. Boken är skriven på ett nedtonat och på ett rakt-på-sak sätt. Man får lära känna mamman, hur hennes uppväxt var och så småningom även den man som skulle bli hennes sambo och som tillsammans med henne bli dömd för misshandel och mord på Bobby.

Först förstod jag inte varför man behövde så mycket bakgrundsfakta. Författaren berättar en hel del om mammans föräldrar och deras ursprung. Men ju mer jag läser desto mer börjar jag förstå mig på det hela. Det var ju inte direkt så att hon träffade den mannen och han med en gång började misshandla hennes son. Nej, det handlar om en människa som är otrygg och längtar efter kärlek, efter bekräftelse. I hennes strävan genom livet att finna detta träffar hon den mannen, som i boken heter Brian. Hon tror sig äntligen finna detta i Brian och trots fruktansvärda tortyrer av både henne och hennes son stannar hon ändå kvar hos honom.

Att läsa den här boken kan vara ett steg i att försöka förstå det ofattbara. Att närma sig det svåra. Jag tycker författaren gör ett bra jobb och beskriver händelserna på ett lugnt sätt utan att bli för tydlig i sin beskrivning av våldet. Man får en känsla av hjälplöshet och sorgsenhet när man läser den här boken. Man kommer personerna nära och man förstår hur mamman sitter fast hos den där mannen som hon trodde skulle bli hennes väg till lycka. Titeln, Dit drömmar färdas för att dö, är en mycket passande titel.

Jag ger den här boken 8 cookiez av 10.

Det här inlägget postades i Biografier, Historiska romaner, Nathalie Sjögren, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dit drömmar färdas för att dö – Mattias Edvardsson

  1. Ping: Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson | Lottens Bokblogg

Kommentera

