Septimus Heap Bok Fyra: Sökandet – Angie Sage

Titel: Septimus Heap Bok Fyra: Sökandet (Septimus Heap Book Four: Queste)
Författare: Angie Sage
Sidantal: 474
Förlag: B. Wahlströms

Recenserad av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:
Allt står inte rätt till på slottet. Merrin Meredith har återvänt med mörka planer för Septimus Heap. Men det är inte Septimus enda bekymmer. Den allra första ärkearkivariens spöke, Tertius Fume, är fast besluten att skicka Septimus på det dödligt farliga sökandet, något som ingen tidigare lärling har återvänt från. Men Septimus och Jenna har andra planer – de är på väg till det mystiska Foryxhuset, en plats där all tid möts. Där hoppas de finna Nicko och Snorri som fastnade i tiden i Alkemisten. Men hur ska Septimus lyckas undkomma sitt öde?

Jag fastnade lätt även i fjärde boken om den unge magikerlärlingen Septimus Heap. Lite less på tidstemat visserligen, och exakt hur Septimus och hans vänner slutligen hamnade i det land där Foryxhuset låg, där blev jag kanske trött eller något men jag förstod aldrig riktigt hur saker och ting hängde ihop där …

Jag började även känna mig smått vemodig i denna berättelse, för det blev så tydligt att barnen växer upp och förändras, och det kändes som väldigt länge sedan äventyret började när huvudkaraktärerna var bara tio år. Om jag inte missminner mig har de nu blivit tretton.
Det är intressant att se hur Angie Sage så smått börjat ta upp tonårsbekymmer, och hur pass förändrade vi alla faktiskt kan bli i puberteten. Hon låter inte någon av sina karaktärer vara perfekt och felfri, varken lärlingar eller prinsessan eller allra minst övermagikern(!), som alla står på den ”goda sidan”.

Blev riktigt nyfiken på hur det ska gå för Merrin Meredith, så jag hoppas att det kommer skrivas mer om hans öde i kommande böcker.

5 av 10 kakor, fortfarande tycker jag att första och andra boken i serien är de bästa, men det är självklart en smaksak.

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

