Pilgrimsvandra på Klosterleden till Vadstena. Guide för yttre och inre vandring.

Pilgrimsvandra på Klosterleden till VadstenaTitel: Pilgrimsvandra på Klosterleden till Vadstena. Guide för yttre och inre vandring.
Utgiven av:
Pilgrimscentrum i Vadstena, Linköpings stift

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Jag blev inspirerad att börja fundera på pilgrimsresor för några år sedan då jag i samma veva läste Agneta Sjödins bok ”En kvinnas resa” och Paulo Coelhos bok ”Pilgrimsresan”. De hade båda gått och skrivit om att pilgrimsvandra El Camino i Spanien, en 80 mil lång vandring från Frankrike igenom norra Spanien till Santiago de Compostela, där relikerna efter Jesus apostel Jakob finns. Agneta Sjödin har faktiskt skrivit en hel bok om Jakob som heter ”En av de tolv” som jag inte läst än, men den står i bokhyllan, så en recension kommer senare under året här på Bookiecookiez. Ungefär 80 000 människor vandrar denna väg varje år och det har varit en pilgrimsväg sedan 800-talet.

Nåja, jag har inte klarat av att ge mig iväg på en sådan resa av olika skäl, men min mormor föreslog att jag skulle ge mig ut och pilgrimsvandra till Vadstena istället! Sagt och gjort, i år blev det av, en liten tur på några dagar på Klosterleden från Ödeshög till Vadstena. Klosterleden går i väst från Alvastra klosterruin till Kolmården i öst – cirka 25 mil totalt. Men boken föreslår att om man börjar från väst (som jag gjorde) att börja tidigare än Alvastra i Ödeshög, vilket vi gjorde. Då tar det tre till fyra dagar till Vadstena, där målet är Klosterkyrkan, där Heliga Birgittas reliker finns.

Börjar man från öst kan man börja i Kolmårdens djurpark (kyrkan ligger faktiskt i djurparken) och det är cirka 11 dagsetapper till Vadstena beroende på hur fort man går. Men det gjorde inte jag. Jag gick alltså från väst och det var meningen att det skulle ta fyra dagar, men den fjärde dagen fick min medresenär öroninflammation och ont i foten, så de sista sju kilometerna fick vi skjuts av en snäll medmänniska till Vadstena vårdcentral för att införskaffa penicillin och sedan fick min medvandrare inte gå mer på foten på några dagar.

Klosterleden är otroligt vacker och jag blev så biten, delvis inspirerad av boken, att jag kanske går den från andra hållet nästa år. Boken var bra och innehöll den viktigaste informationen, men det kändes som det saknades en hel del. Jag hade velat veta mer om saker vi gick förbi, två kyrkor vi passerade nämndes inte alls. (Om man går hela leden går man förbi 11 kloster/klosterruiner och 40 kyrkor). Dessutom verkar inte avstånden stämma, den första dagen står det att etappen är 12 km och andra dagen att etappen var 16 km. Men den första måste ha varit betydligt längre, både enligt skyltar vi såg på vägen och genom att vi var helt slut första dagen. Andra dagen startade vi senare och kom fram tidigare fast den etappen enligt boken var längre, så det måste ha varit något fundamentalt fel.

Förslagen i boken på boenden var bra, men inte om mat och affärer. Egentligen fanns inte någonstans att proviantera på innan Vadstena utom en liten mack i Hästholmen, insåg vi då (fast det är ju inte bokens fel). Det borde nog ha stått lite tydligare att man ska ha mat för flera dagar med sig … Man kan gå via Borghamn, där finns en affär, men vi sov på församlingshemmet i Rogslösa (missa inte att se den smidda Rogslösadörren från 1200-talet i kyrkan) och det var jättetrevligt, vi hade hela stället för oss själva och det var otroligt fint. I församlingshemmet fanns ett litet skåp i köket som det stod pilgrim på där en del lämnat kvar lite mat och man kunde lägga pengar i en burk. Det blev vår räddning! Om du vill bära mindre kan du alltså gå via Borghamn, men jag skulle rekommendera att inte missa Rogslösa …

Förutom rena vägbeskrivningar finns det i boken olika böner och saker att meditera över, en utrustningslista och lite annat smått och gott. Något som jag funderade över när jag gick där en hel del var några sidor om ”Pilgrimens sju nyckelord”: frihet, enkelhet, långsamhet, tystnad, bekymmerslöshet, delande och andlighet.

Jag ger boken fem kakor av tio. Jag tycker att det var mycket finare och mer givande än jag trodde att gå Klosterleden (utsikten från Omberg är fantastisk), men boken skulle lätt kunna vara dubbelt så tjock och ha mer information om allt vackert man ser på vägen. Kartorna på de olika etapperna är i olika proportion för att få bäst plats att passa in på varje sida i boken, men det ger ett lite konstigt perspektiv på hur långt det är egentligen olika dagar, så att komplettera boken med en riktig karta tror jag på. Jag har i alla fall bestämt mig för att pilgrimsvandra mer i framtiden, det är verkligen skönt att få komma bort och fundera över livet.

Det här inlägget postades i Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner, Reselitteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

