”Sår” av Elin Holmerin

Undrentide Förlag 2012

ISBN 978-91-980313-0-0

Vid pennan Lisa Rodebrand

Fantasyromanen ”Sår” av Elin Holmerin är den tredje boken i serien om ätten Svarthamn. Andra böcker som kommit ut är ”Eldfloder” och ”De två odjuren”. ”Eldfloder” har recenserats tidigare här på Bookiecookiez.

Eftersom jag själv inte läst de två första böckerna var det spännande att se om jag skulle hänga med i den tredje boken. De första sidorna var det förvirrande vem som var bror och vem som var pappa till huvudpersonen Anja, men sedan föll bitarna på plats. Jag gillar att man får de upplysningar som behövs allteftersom. Man kommer direkt in i handlingen och behöver inte ta sig igenom några repetitioner av vad som hänt tidigare.

Elin Holmerins idé om hamnskiftande drakar, eller drakar som förvandlar sig till människor, är helt suverän! I början av boken blir jag förvirrad över hur förvandlingen går till och över hur stora drakarna är, men förklaringar på detta kommer så småningom.

Historien är färgsatt med helt ljuvliga miljöbeskrivningar. Faktiskt är miljöbeskrivningarna så bra att jag stundtals glömmer handlingen. För mig är det helt klart miljöbeskrivningarna som tar boken till höga höjder. Skulle jag betygsätta enbart dem, så skulle boken få tio kakor direkt!

Handlingen i boken bygger på familjerelationer. Författaren ryggar inte för att ta upp känsliga ämnen som homosexualitet, våldtäkt och incest. Eftersom en stor del av berättelsen är en kärlekshistoria skulle jag ha velat ha mer romantik. Mer inblick i Anjas tankar och känslor skulle ha gjort hennes historia mer levande. Jag lyckas inte identifiera mig med henne.

Mycket fokus ligger på Marjories onda intriger. Jag kan inte skaka av mig känslan av att handlingen påminner om en såpa, att händelseförloppet skulle platsa i Dallas eller Falcon Crest. Det får mig att undra om inte handlingen skulle ha fungerat lika bra utan att personerna varit drakar?

Författaren har gjort några originella grepp vad gäller utformningen av boken. Exempelvis saknar boken helt kapitelindelning. Eftersom jag avskyr alltför långa kapitel borde jag alltså ha få fnatt. Men jag kan ärligt säga att jag knappt märkte någonting. Boken är nämligen indelad i relativt korta scener där det går utmärkt att sticka in ett bokmärke. Däremot retade jag mig på de långa indragen vid nytt stycke och på de mjuka pärmarna som snabbt blev C-formade så att boken står och gapar.

Jag gillar böcker som vågar sticka ut och vara något annat än det man förväntar sig. Det är underbart med författare som vågar berätta sin egen historia utan att bry sig om ifall den passar in i några mallar eller inte. Det som drog ned betyget för min del var att handlingen inte var i min smak. Elin Holmerins drakar får sju kakor att dela på från mig. Jag får leta i skafferiet och plocka fram de största kakor jag hittar …

Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Sår” av Elin Holmerin

  1. Ping: Recension av “Sår” | Undrentide

  2. Ping: Förmågan att skapa världar | Undrentide

Kommentera

