Septimus Heap Bok Ett: Magi – Angie Sage

Titel: Septimus Heap Bok Ett: Magi (Septimus Heap Book One: Magyk)
Författare: Angie Sage
Sidantal: 478
Förlag: Damm

Recenserad av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:
Vem är Septimus Heap?
En förlorad son!
En annorlunda hjälte!
En mäktig magiker!
En magisk berättelse tar sin början!

Jag har den senaste tiden påbörjat projektet att läsa alla böcker om Septimus Heap, i nuläget 7 böcker, av Angie Sage. Jag har precis avslutat bok nr 4 så jag har några recensioner att komma ikapp🙂

De här böckerna riktar sig nog till yngre läsare än vad jag är, men personligen gillar jag att läsa lite småbarnslig fantasy, de får mig att skratta och må bra, det är avkopplande att inte ta allt på så blodigt allvar jämt!

Varje kapitel introducerades med vackra illustrationer av Mark Zug, så jag bläddrade gärna igenom boken lite då och då bara för att titta på bilderna🙂

Det var en välplanerad story, inget var lämnat åt slumpen och jag gillade verkligen handlingen (jag har en svaghet för förlorade minnen och borttappade barn, vet inte varför). Grundstoryn är allvarlig, men vardagen beskrivs som väldigt naturlig och framför allt humoristisk! Jag skrattade högt minst en gång i varje kapitel, härligt! Humorn var dock fint invävd i det dagliga livet, den stod inte ut och tog inte över.

Det jag hade svårt att ta till mig, var att alla ”magiska” ord, dvs ord som hade minsta lilla anknytning till magi, var skrivna med fetstil. Jag har en tendens att betona både kursiva och fetstilta ord, så det blev väldigt jobbigt efter ett tag. Dessutom gjorde detta att magin blev för speciell, liksom avskärmad från ”det vanliga”, istället för att vara en del av vardagen som den ändå är i den här fantasivärlden.

Första boken om Septimus Heap får 6 av 10 kakor.

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Septimus Heap Bok Ett: Magi – Angie Sage

  1. Lottens Bokblogg skriver:

    Har tänkt prova att läsa den här eftersom barnen (9 och 12) älskar den serien!

Kommentera

