Farväl du lilla båt – små dikter om kärlek och sorg av Anna Bratt

Farväl du lilla båtTitel: Farväl du lilla båt – små dikter om kärlek och sorg
Författare:
Anna Bratt
Förlag: Ordberoende förlag

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Ordberoende förlag ägs av en vän till mig, Ewa Åkerlind, som går i min skrivargrupp så därför ger jag inte boken något betyg här. Ewa har gett ut två poesisamlingar tidigare om sorg som hon skrivit själv på detta förlag (den första boken Saknad finns recenserad här på sajten). Det här är den första boken som Ewa ger ut på förlaget skriven av någon annan. Den här lilla diktsamlingen handlar också om sorg och är skriven av Anna Bratt, en psykolog som hastigt förlorade sin son 2008. För varje såld bok går tio kronor till Hjärnfonden.

Detta är en fin liten bok. Förutom bilden med den lilla barkbåten på framsidan finns en illustration med en fjäril som återkommer i boken. Och två dikter handlar om fjärilar. Kommer de med budskap från andra sidan? Fjärilar ger tröst men även träd. Det finns små dikter om träd som är trygga och ger ro. Anna beskriver också både tomheten efteråt och glädjen över sina minnen.

Ibland pratar man om ordlös sorg, men den här boken vill sätta ord på det svåra. När man är med om svåra saker kan man ibland behöva ett nytt ordförråd för att beskriva sin nya situation, här kan denna bok ge lite vägledning. Boken innehåller många fina dikter, den sista heter ”Barkbåten”, som är ett farväl och den första raden börjar med bokens titel. Den dikt jag tycker om bäst är en dikt som heter ”Min väg” och börjar med raderna ”Det finns ingen annan väg att gå än den som ligger framför mig. En del får kanske en mer lättvandrad stig. Men detta är min väg”.

Det här inlägget postades i Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Poesi, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

