LCHF för tjejer. Supermaten på medelhavsvis

LCHF för tjejer. Supermaten på medelhavsvisTitel: LCHF för tjejer. Supermaten på medelhavsvis
Författare:
Catrine Schück och Lars-Erik Litsfeldt
Förlag: Optimal förlag

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose.

LCHF är ett sätt att äta på, man äter lite kolhydrater och mycket fett (Low Carb High Fat). Att äta medelhavskost är förenklat att äta det som människor som bor vid medelhavet äter, så den här kokboken är en sorts korsning mellan två sätt att äta, eller kanske snarare att man har sett på medelhavskost med LCHF-glasögon.

Författarna är kocken Cathrine som har drivit en stjärnkrog, men nu skriver kokböcker och är matskribent i Expressen. Lars-Erik har skrivit flera böcker om LCHF, han har genom egen erfarenhet gått ner i vikt och fått ordning på sin diabetes med metoden. Boken börjar med över 30 sidor information om LCHF och vad man ska undvika för mat och vad man ska välja. Jag tycker det är bra och informativt, men väldigt långt. Livsmedelsverket får sig några kängor, bland annat menar Lars-Erik på att Sumobrottarna äter en kost inte så långt från Livsmedelverkets rekommendationer för att bli feta. Att kvinnor äter för mycket frukt varnar författaren också för, jag funderar faktiskt på att minska mitt fruktintag efter jag läste boken och äta mer grönsaker och bär istället. En banan innehåller fruktos motsvarande 10-12 sockerbitar! Och jag som älskar bananer … Män ska hålla sig borta från öl är tipset, men ett glas vin till maten är okej då och då.

Avsnitten om medelhavskost var intressant och ska man då undvika kolhydrater så får man förstås undvika pasta och pizza som man ju gärna förknippar med Italien. Sedan börjar då avsnittet med recepten. Många recept är det, men nu när jag läst en del om LCHF på senare tid så kommer ju många likadana recept igen som jag sett i andra kokböcker, t ex recept på omelett, yoghurt med bär och nötter, pannacotta och recept innehållande mörk choklad. Men några riktigt goda fynd gjorde jag. ”Blomkål polonaise” var kokt blomkål, ägghack och bacon bland annat. Jättegott. Jag brukar inte äta så mycket blomkål, nu undrar jag varför? Ett frukostrecept var yoghurt med bär och då tipsade Cathrine om gojibär. Jag har faktiskt aldrig ätit sådana vad jag vet, men det är väl poängen med kokböcker att man ska prova nya saker. Gojibären växer på Himalayas slutningar och innehåller mycket c-vitaminer. Jag köpte torkade gojibär och hade i min yoghurt, det var ganska gott. Men det går inte att äta dem direkt som de är, de är supersöta … Sedan gjorde jag köttfärs och istället för vanlig pasta var det zucchinipasta, inte alls dumt. Jag gjorde också några omeletter, det var jättegoda, men de fastnade inte på bild. Fördelen med omeletter är att det är enkelt att göra och man kan blanda i lite vad man vill av det man råkar ha hemma. Boken får sex kakor av tio.

Blomkål Polonaise

Yoghurt med gojibär

Zucchinipasta med köttfärs

Det här inlägget postades i Hem, Mat, bak och dryck, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

