Stephen King 11.22.63

Titel: 11.22.63
Författare: Stephen King

Obs! Spoiler alerts  i slutet av recensionen.

Vid pennan: Nathalie Sjögren

Det var ett tag sedan jag bidrog med en recension här på bloggen och orsaken är Stephen King. När jag hörde talas om att han hade skrivit en bok som diskuterar vad som kunde ha hänt om John F. Kennedy aldrig blev skjuten blev jag med ens nyfiken och beställde den direkt. Än har den inte blivit översätt, men att läsa den på engelska var inget hinder (inte för mig i alla fall, det beror ju helt på hur van man är att läsa böcker på engelska).

När så boken äntligen anlände öppnade jag den och var mer eller mindre fast vid första ordet. Det är en bok på ungefär 700 sidor, men ändå en lättläst och spännande bok.

Stephen King är ju mest känd för att skriva skräck, men den här boken är inte direkt en skräckroman. Spännande är den, absolut och King visar att han är en i världsklass utmärkt berättare.

Vad handlar då 11.22.63 om? Siffrorna refererar till datumet då JFK blev mördad. I boken blir huvudpersonen, Jake Epping, förfrågad eller snarare befallen av en vän att gå tillbaka till slutet av 1950-talet genom en tidstunnel. Väl där ska han skaffa sig en identitet, leva livet diskret fram till november 1963, då han på ett eller annat sätt ska stoppa Lee Harvey Oswald från att skjuta presidenten.

I början av boken var jag mest intresserad av vad som skulle hända om Jake lyckas med sitt uppdrag och hur då världen skulle se ut när han gick tillbaka genom tidstunneln till sin egen tid. Jake och hans vän diskuterar detta i början av boken och ponerar vad som kunde ändrats. Om JFK inte hade dött kanske kriget i Vietnamn hade sett annorlunda ut. Kanske hade det slutat tidigare och färre amerikanska soldater hade skickats iväg. Vad hade detta lett till i sin tur? Det är en intressant diskussion och det kittlade mig som läsare att få veta.
   Därför förstod jag först inte varför tidstunneln låter honom komma till 1958. Det är ju flera år innan mordet på presidenten sker. Vad ska han göra i ”Landet av då” som han kallar det så länge? Detta uppdagas när han möter en kvinna som kommer att bli hans livs kärlek.
   Här ändras mitt perspektiv som läsare. Istället för att vänta på vad som kunde hända om man räddade JFKs liv, blir jag mer intresserad av Jakes förhållande till kvinnan och om han ska rädda henne istället (för naturligtvis finns det en kraft som försöker stoppa alla förändringar som någon från framtiden kan orsaka och därmed hamnar Jakes kvinna i fara).

Jag tycker mycket om Kings sätt att berätta. Med ett lugnt tempo och med öga för detaljer berättar han om hur livet i slutet av 1950- och början av 1960-talet såg ut. Det är också intressant när Jake stöter på Lee Harvey Oswald livs levande och man får se hur han levde vid den tiden.

Boken är, tycker jag, helt felfri ända fram till de sista kapitlen. (Obs! Spoiler alert!) När Jake lyckas med sitt uppdrag, om än smärtsamt, återvänder han till framtiden för att se hur det har blivit. Vad han då upptäcker är att världen har blivit mycket sämre än vad den var i den version när JFK dog. Det har blivit så dåligt att Jake väljer att gå tillbaka och starta om det hela (varje gång men går genom tidstunneln återstartar allt och man börjar om från början). Detta tycker jag är synd. Varför skulle det tvunget bli sämre? Jag hade tyck det var hade varit en bättre bok om världen hade blivit bättre. Annars hade ju Jake gjort sin långa resa i landet då helt förgäves.  (Slut på spoilers).

Det var länge sedan jag läste en bok som jag inte kunde släppa, varken med händerna eller med tanken. När jag inte läste den tänkte jag ständigt på den. Att den var på 700 sidor och på engelska märktes inte alls. Förutom, som sagt, slutet var allting perfekt.

Det här inlägget postades i Deckare och thrillers, Engelska titlar, Nathalie Sjögren. Bokmärk permalänken.