”Udda verklighet” av Nene Ormes

Styxx fantasy 2010

ISBN 978 91 7355 140 3

Vid pennan Lisa Rodebrand

Jag har haft ögonen på Nene Ormes debutroman ”Udda verklighet” en längre tid och fick skämmas över att jag fortfarande inte läst den när jag träffade henne på Nörd café i Malmö. Med det läckraste omslag jag någonsin sett är boken svår att missa! Eftersom Nene Ormes jobbar på science fiction bokhandeln i Malmö är det inte underligt att hon vet vad som säljer. Vem kan motstå en bok med svarta sidor?

”Udda verklighet” är Nenes Ormes debutroman och vid första anblicken begår hon ett riktigt nybörjarmisstag när hon låter historien inledas med en dröm. Men regler är till för att brytas och författaren är utan tvivel medveten om vad hon gör och varför. Med tanke på att huvudpersonen Uddas drömmar är sanna, och att det hon bevittnar i första kapitlet är ett brutalt mord, kan det inte bli en mer spännande upptakt.

Som inneboende student är jag ny i Malmö, men efter några veckor på plats börjar språket smyga sig på mig. När jag öppnar boken berättas historien för mig på välklingande malmöitiska, inte för att den är skriven på dialekt, men för att jag råkar befinna mig på plats – och ja, fantasin tar helt enkelt över. Som nykomling i staden är det kul att författaren använt sig av platser som jag känner igen och som fantasyfantast är det en lisa för själen att hon blandar dessa med en annan verklighet, en värld som befolkas av hamnskiftare, orakel och magiska lotsar.

Kombinationen av Malmö stad och den värld som Nene Ormes målar upp är magisk: Tänk att få vara en fågel och kasta sig ut från Turning Torso! Jag hittar inte rätt superlativ för att lovorda miljöbeskrivningarna utan låter texten tala för sig själv: ”Med ett lätt hopp sitter han på huk i fönstret. Jackan slår runt honom när vinden friskar på. Långt där nere glider bilarna förbi med våta väsanden. Gatlyktorna svänger på sina vajrar och ger ljusen en vågliknande rörelse. Han lutar sig längre ut, faller och fäller ut armarna. Vinden tar tag i vingarna.”

Även om ”Udda verklighet” är författarens debutroman så märks det att hon på intet sätt är en nybörjare. Romanen är genomarbetad från pärm till pärm och varje ord har vägts ned till minsta gram för att skapa den rätta känslan. Författaren balanserar skickligt mellan drömmarna som berättas i tredje person, presens, och Uddas vakna tid i jag-person, imperfekt. Det är hela tiden Uddas synvinkel som skildras, med reservation för att hon ser allt ur någon annans ögon i sanndrömmarna. Perspektivbytena är inte helt okomplicerade och det är ett tecken på stilsäkerhet hos författaren att hon får det att se så lätt ut.

Om man ska vara riktigt petig (och det ska man i böcker av den här kvalitén) så tycker jag att författaren skulle ha försökt arbeta bort hade-formen som smyger sig in i texten ibland. I kombination med tempusbytena (presens och imperfekt) blir ”hade” lite för mycket även när det är grammatiskt korrekt. Jag reagerade också på upprepningarna av urinlukten, vilket visserligen är effektivt, men blir tjatigt när det återkommer. Uddas hängsmycke i form av en räv är något av en lös tråd som jag inte hittar förklaringen till. Ska det bara tolkas som ett villospår eller kommer det en fortsättning på det? Men förutom de här petitesserna, som jag fått använda förstoringsglas för att hitta, är boken den mest välskrivna historia jag någonsin läst.

”Udda verklighet” av Nene Ormes är en bok som ingen som gillar fantasy får missa! Den är så bra att den inte behöver något beröm. Jag ger den nio kakor av tio möjliga.

Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Udda verklighet” av Nene Ormes

  1. Nene Ormes skriver:

    Tusen tack för en fin recension!
    Och tack för påpekandena, jag ska verkligen tänka extra på min hade-form, jag är dessvärre förtjust i den men alla älsklingar förtjänar inte att leva.
    /Nene

Kommentera

