Bläckhjärta av Cornelia Funke

Titel: Bläckhjärta (Tintenherz)
Författare: Cornelia Funke
Sidantal: 585
Förlag: Opal

Recenserad av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:
Mörkret var gråaktigt av regn och främlingen var knappt mer än en skugga. Bara hans ansikte lyste mot Meggie.

Vem är Sotfinger, främlingen, egentligen? Vem är Capricorn och vem är Trolltunga? Meggie finner svaren i en undangömd bergsby – och i en bok.

Detta är den första boken i en trilogi, den andra boken heter Bläckmagi och den tredje är Bläckdöd.

En fint illustrerad bok som visade sig bli en riktig bladvändare. De svartvita bilderna (en i varje kapitel) är ritade av författaren själv, sådana ansträngningar gillar jag!

Berättelsen börjar lite simpelt, förmodligen skriven för en yngre läsekrets än jag själv, vilket bara huvudpersonens ålder kan ge misstankar om – Meggie är tolv år, precis på gränsen mellan barndom och vuxenliv. Världen börjar så sakta förlora sina färger och hon inser att verkligheten har sina skönhetsfläckar. Tur då att vi har våra underbara böcker att förlora oss i!

Allt i berättelsen kretsar kring böcker. Meggies pappa är bokbindare, och mostern (egentligen Meggies mammas moster, men hon kallades rätt och slätt moster i boken) är en boksamlare, som har fyllt hela sitt enorma hus med böcker av alla möjliga slag. Bläckhjärta är som gjord för att locka läsare till att själva vilja bli författare🙂

Jag hade svårt att lägga den ifrån mig, även om det då och då dök en jobbig kritisk inre röst som inte alltid lät sig övertygas om vilket händelseförlopp som borde vara det riktiga … Men alla ingredienser finns där: äventyr, magi, älvor och skurkar – jag förlorade mig i boken och kände mig upprymd och glad och det var med viss svårighet och saknad jag tillslut lade ifrån mig den.

Vördnaden för böcker som jag alltid känt, talas det om på nästan varje sida. Detta är en kärlekshyllning till böcker som jag fullkomligt håller med om!

Av mig får den här boken 7 av 10 kakor

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bläckhjärta av Cornelia Funke

  1. Lottens Bokblogg skriver:

    Jag håller på att läsa den här högt för barnen, 9 och 12 år gamla. Hade svårt att komma in i den först, men nu (ungefär halvvägs in) så börjar jag fastna.

Kommentera

