Citroner och rosmarin i mitt kök. Smaker från Österlen och Italien av Sanna Töringe

Citroner och rosmarin i mitt kökTitel: Citroner och rosmarin i mitt kök. Smaker från Österlen och Italien
Författare:
Sanna Töringe
Förlag: Bokförlaget Semic

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose.

Om du tittar noga på de här omslaget tror du att den innehåller medelhavsmat. Eller hur? Det gör den. Men den innehåller också mat ifrån författarens andra kök på Österlen och det var inte alls tydligt för mig först. Men i första kapitlet, där man möter våren, får man jätteroliga recept på syrasoppa, maskrossallad, maskrosvin (!) och nässelkräm. Detta var ju lite svårt för mig att göra eftersom jag inte har en trädgård, bor i storstan och det inte är säsong. Men det är kul med recept där det står t ex ”3 L maskrosblommor” och ”7-8 dl av den syrligare ängssyran”. Jag har faktiskt inte gjort vin någon gång själv, eller något med harsyra/ängssyra, kanske är det dags att prova när det blir varmare?

I Sannas italienska kök fanns en god sallad med parmaskinka och mozzarella, det var färska fikon i den, det har jag aldrig haft i sallad. Det var faktiskt gott. I den skulle det vara några myntablad, och det är nog för den som har en trädgård, för myntabladen kostade över 30 spänn på Ica, så det hoppade jag över. I hennes osvenska kök finns också många recept från havet med musslor och fisk.

I det svenska köket provade jag bovetepannkakor, med rödlök och gräddfil, det var supergott. Hon serverade det med lax, men jag bytte det till röd caviar. Här fanns också många recept på fisk. Bland efterrätterna fyndade jag en smulpaj, där man kunde ta bär efter säsong – så jag fyndade blandade bär i frysdisken på Ica. Jag har aldrig gjort smulpaj förut, men det var jättelätt och blev jättegott. Jag ska göra om den igen när det finns rabarber. Jag gjorde också ”Annas oslagbara chokladkakor” med mandel i, de var okej, men ingen favorit.

Emellan recepten finns små tankar av författaren om säsongen, vad som växer i hennes olika trädgårdar och vad hon plockar som är vilt, allt från hallonen till johannesörten att krydda brännvinet med. Det är fina små betraktelser där man bland annat uppmanas att prova getricotta med apelsinmarmelad. Och allt är inte guld och gröna skogar, hon skriver om 2 000 personer som fick sparken från den nu stängda skofabriken i Italien och svarta kvinnor som prostituerar sig längs vägarna. Jag förstår att Sanna för många lever drömmen, om att ha två fina hus och fantastiska trädgårdar i två länder, men jag blir mer nyfiken på svärtan än den fina fasaden.

Sanna är kokboksskribent på heltid, men skriver inte bara kokböcker utan även sagor till ”Bland tomtar och troll”. Jag tyckte kokboken var mycket trevlig, med lite oväntat innehåll, bland annat drycker med alkohol i. Jag ska göra lite fler av de svenska recepten när det blir säsong för de olika ingredienserna, harsyrasoppa måste provas. Ett plus i kanten för att recepten var så enkla att göra. Det är fantastiska bilder på all mat hela boken igenom, fotograferade av Helene Toresdotter. Det är bilder på mat och växter från alla olika säsonger på året, både i Sverige och Italien, så jag tänker mig att bara fotograferandet har varit ett stort projekt med denna bok. Tummen upp! Om man inte har en trädgård (eller två!) blir det däremot svårt att göra en del av recepten, så om du inte kan våldgästa någon som har en trädgård får du improvisera lite och/eller hoppa över flera recept. Sju kakor av tio.

Parmaskina och mozarellasallad med färska fikon

Parmaskinka och mozarellasallad med färska fikon

Smulpaj

Smulpaj

Chokladkakor med mandel

Chokladkakor med mandel

Bovetepannkakor

Det här inlägget postades i Hem, Mat, bak och dryck, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

