Mitt galna liv. En memoar om psykisk sjukdom av Arvid Lagercrantz

Mitt galna livTitel: Mitt galna liv. En memoar om psykisk sjukdom.
Författare:
Arvid Lagercrantz
Förlag: Lind & Co

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Den här boken är skriven av Arvid Lagercrantz (född 1942) som har jobbat i jättemånga år på Sveriges Radio, som bland annat inrikes politisk chef på Ekots redaktion och varit vice VD och VD. Han har intervjuat många kändisar, till exempel Thorbjörn Fälldin, Gunnar Sträng och Tage Erlander, gjort radioprogram och intervjuböcker. Han kommer från en fin adlig familj och växte upp i en våning på Östermalm med husor och sedan i hus i Stocksund. Men han kämpade tidigt med psykisk ohälsa, som många i hans familj och hans tvillingbror tog livet av sig när Arvid och han bara var 21. Han fick olika diagnoser, men nu är den bipolär typ 1 (manodepressiv) och han har ätit Litium i många år av sitt liv.

Det här är en bok om psykisk ohälsa och författaren hoppar rätt mycket i tiden, ibland är det många år mellan hans skov, då han blir manisk och psykotisk och oftast blir inlagd på psykiatriska avdelningar. Det är spännande och jag tycker att boken är mycket bra fram till första halvan, sedan blir det lite segt och ett mer och mer högtravande och avancerat språk, lite ålderdomligt. Vissa stycken känns mossiga, jag tänker mig att jag hellre skulle vilja att han beskrev hur han kände när han låg där på golvet i en psykos, eller gick omkring med en papperskorg på huvudet (eller hatt) för att huvudet kändes konstigt. Istället blev det meningar i stil med ”Docent Höök tyckte att jag hade en nyanserad och adekvat syn på problemet”.

Nåja, Arvids ambition med boken är att minska stigmat runt människor med psykisk ohälsa och jag tycker det är hedersvärt och jag är imponerad över att han helt kunde flippa ut i perioder och sedan vara mitt i hetluften på Sveriges Radio och ha många anställda. Han beskriver själv att han har blivit väl bemött på sin arbetsplats när han varit öppen med sina psykiska problem och han reflekterar över om han fått bättre vård på grund av sin överklassbakgrund eller sitt viktiga jobb. Men han tycker att psykiatrin har blivit sämre och han beskriver att han pratade med läkare och personal i timmar när han var inlagd och även brevväxlade med sin läkare på 60- och 70-talen. Det verkar ju ha varit jättetrevligt att vara inlagd då i jämförelse med hur det ser ut på en psykiatrisk avdelning nuförtiden.

Jag tyckte om boken, i synnerhet första halvan, men om du inte är väldigt intresserad av psykisk ohälsa så är nog inte detta en bok för dig. Man får veta väldigt lite om Arvid på jobbet eller i relationer, utom lite om hans fru som han varit gift med väldigt länge. Man får dock veta en del om familj och släktingar och deras psykiska ohälsa och det är intressant. Boken får sex kakor.

Det här inlägget postades i Biografier, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

