Memento Mori – minns att du skall dö av Sanna Juhlin

Titel: Memento mori – minns att du skall dö
Författare: Sanna Juhlin
Förlag: Ord Text Mening

Baksidestext:  Louise 31 år lever ett ensamt liv där filmer och böcker är hennes största intresse. Hon lider av stark ångest och tampas dagligen med fobier. Hon drivs av en inre längtan efter riktig kärlek och tror sig finna den i Axel. Kärleken kompliceras av en annan man, systerns kommande bröllop och den ständiga kampen med sig själv. Louise jagas inte bara av sina inre demoner utan också av något hon inte själv kan styra …

Louise checkade aldrig in.

Den lediga veckan tillbringade hon i sitt hem. Hon gjorde kotletes – som är små lettiska köttpajer – åt kålsoppa, såg på lettisk film och lyssnade på opera i sina hörlurar. Sedan klistrade hon in broschyrer, filmrecensioner, bilder på maten hon ätit och allt hon kunde finna om Lettland i en pärm med titeln ”Min semester”. Louise insåg själv att hela grejen var fullständigt absurd men det hade trots allt varit en trevlig vecka. Hon hade upplevt Lettland i en inre värld och på sätt och vis kändes det som om hon varit där. Detta måste bli en välbevarad hemlighet som ingen, någonsin, skulle få veta. Det var lättare att gömma sig bakom lögnerna än att stå för sanningen. Nästa semester ”reste” hon till Paris och hennes lägenhet var ovanligt sval den sommaren.

Omdöme: Formatet är lite lustigt och påminner mig om en barnbok, men med en sådan tunn bok (157 sidor) vet jag inte vilket annat format som hade passat bra. Omslaget är snyggt, men baksidestexten urdålig och hade egentligen aldrig fått mig att plocka upp boken. Den sista delen blir bara konstig och det borde markeras att det är ett utdrag.

Memento mori börjar bra, riktigt bra. Juhlin lyckas från första sidan fånga läsaren med sin karaktär Louise. Även om jag inte känner igen mig i henne, känner jag med henne och förstår henne på något underligt vis. Stämningen som byggs upp är obehaglig och relationerna och Louise är det som håller ihop den här boken. Handlingen – mja … ”The big plot” skulle kunna göras mycket mer spännande och jag förstår inte varför det inte har gjorts det. Juhlin som impar på mig med språk och stämning, varför byggde hon inte vidare och gjorde något mer av det här? För när det väl börjar bli lite spännande så tar det slut. Det som hade kunnat bli riktigt bra blir sådär och jag känner mig inte alls riktigt tillfredsställd med slutet. Bara titeln lovar så mycket mer.

Memento mori hade vunnit mycket på att vara hundra sidor längre  för att bygga upp en ordentlig handling som inte tar slut för snabbt. I övrigt en mycket bra bok.

Betyg: 6,5/10

Det här inlägget postades i Deckare och thrillers, Hem, Recensioner, Sofie Trinh Johansson. Bokmärk permalänken.

Kommentera

