My av Desirée Fredlund

Titel: My
Författare: Desirée Fredlund
Förlag: Giggi Hill förlag

Bakgrundstext:
”Martin drog på nytt efter andan och insåg att det bara gått några sekunder sen han steg in i köket. Några sekunder av hans liv, en vanlig dag på jobbet – men den dagen som så totalt skulle ändra hans liv.”

Detta är upptakten till berättelsen om My som kommer hem till Sverige för att stadga sig och leva som alla andra Svensson. Det blir inte riktigt så – även om hennes ohämmade liv är tätt sammanflätat med renovering av huset hon ärvt och middagsbjudningar. Martin inser snabbt att ett liv med My omöjligt kan bli långtråkigt. Bara oförmodat, huvudstupa, färgstarkt och alldeles underbart.

I den småländska försommarskogen – med ålfiske, lamning och daggpromenader – bygger Desirée Fredlund upp en fängslande historia fylld av passion, romantik och spänning. Ingen kan motstå My. Kan du?

Omdöme:
Första upplagan av My trycktes i 200 exemplar och skickades ut till läsare kors och tvärs över hela Sverige, helt gratis! Jag hade turen att få ett av exemplaren i min brevlåda.

Om vi börjar med omslaget så fick jag vara med och tycka till. Jag tyckte då och tycker fortfarande att det inte matchar innehållet, utan är på tok för sorgset. Insidan är nämligen mycket tokigare. Och det är väl där det egentligen brister, för Fredlund har skapat en karaktär som jag inte finner särskilt trovärdig. My är som en vuxen Pippi Långstrump som iscensätter de böcker hon läser, som sitter uppflugen i ett träd, som skapar en egen liten ”detektivbyrå” eller vad man kan kalla det, där hon löser andra människors problem, som har Ronja-hår och ständigt är lite halvnaken. Hon är sexuellt frigjord och så där härligt galen som jag faktiskt inte tror att någon människa faktiskt är, och det var det som gjorde att jag störde mig på henne snarare än blev förälskad. I slutet får vi lära känna My mer på djupet och skymtningar av det tidigare i berättelsen hade gjort att jag förstått henne bättre.

My är en mysig story, en riktig feel-good-roman. Språkligt sätt är det ofta lite för konstlat och gammeldags, och människorna pratar lantligt och likadant. Det mest irriterande är alla beskrivningar. Det är som om Fredlund vill berätta allt hon vet om höns, om matlagning, om örtlära osv. Jag har läst böcker där jag lärt mig mycket, men då ska det vävas in snyggt så att man som läsare aldrig tycker att det känns som ett uppradande av fakta. Det gör det här. Beskrivandet av böckerna My läser hade kunnat strykas helt, det kändes som en bokrecension och det är inte vad jag vill läsa i en bok.Och hur lättvindigt man ställer diagnosen BDD gör mig bara irriterad. Ungefär som att säga att nån är ledsen, ställa diagnosen depression och skicka dit en expert. Nej, det känns verkligen som att den faktan verkligen kom från det där teveprogrammet som nämns. Jag hade även kunnat stryka alla ”så” i texten, för det kryllar av dem, liksom utropstecken.

Sexscenerna lyser med sin frånvaro. Jo, faktiskt. Det snackas mycket om sex och vi får vara med fram tills dess de ska sätta igång. Sedan är det nytt kapitel. Och det är okej, jag behöver inte alltid få sexscener med i en bok, men så mycket och så ofta som de får till det så hade det varit kul att få vara med någon gång. My ska ju faktiskt föreställa en frigjord kvinna.

Under hela tiden jag läste så försökte jag komma på hur boken skulle sluta, för jag visste inte vad boken gick ut på, var den ledde framåt. Det känslomässiga som vävs in i slutet är riktigt bra, jag blev riktigt tårögd, men scenerna efter det hade jag gärna strukit. Inte för att de är dåliga utan för att de är så oväntade att det inte är logiskt. Hade det kommit små hintar om det tidigare i boken så hade jag accepterat det fullt ut.

Nu låter jag kanske negativ, men My är en myspys roman som man blir glad av att läsa. Den känns slipad på, det jag har haft invändningar mot är jag säker på är helt medvetna. 

Betyg: 5/10

Sofie Trinh Johansson

 

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Hem, Recensioner, Sofie Trinh Johansson. Bokmärk permalänken.

En kommentar till My av Desirée Fredlund

  1. Ping: My av Desirée Fredlund | sofietrinhjohansson

Kommentera

