The Spiderwick Chronicles – Tony DiTerlizzi & Holly Black

Titel: The Spiderwick Chronicles – The Completely Fantastical Edition
Författare: Tony DiTerlizzi & Holly Black
Förlag: Simon & Schuster Books For Young Readers

Recenserat av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:
”After finding a mysterious, handmade field guide in the attic of the ramshackle old mansion they’ve just moved into, Jared; his twin brother, Simon; and their older sister, Mallory, discover that there’s a magical and often capricious world existing pararell to our own – the world of faerie. Now their entireNew York Times bestselling adventure is available in one exquisite volume. Featuring all five books in the original Spiderwick Chronicles series, this handsome edition also includes three recently unearthed bonus chapters; an exclusive ”making of” section filled with early sketches of characters like the Grace kids, Thimbletack, and Hogsqueal; and, as a special added bonus, an all-star gallery where other popular artists put their spin on the characters and creatures that populate the world of Spiderwick. Fans and novices alike will treasure this handy, all-in-one introduction to the world of Spiderwick!”

Denna vackra utgåva hittade jag i Stockholm, i Fantasybokhandeln för några år sedan, den är skriven på originalspråket engelska.
Jag kan verkligen rekommendera just denna utgåva från 2009 då den innehåller alla 5 böckerna samt teckningar som visar hur Tony DiTerlizzi gick till väga när han skapade sina karaktärer. Det finns även med så kallade ”lost chapters”, kapitel som valdes bort vid publiceringen av böckerna.

Jag gillade hela historien. Den var uppfriskande, traditionell men ändå annorlunda, lättläst och med ett mycket bra språk! Klassas som en bok för de yngre, men jag tycker den passar vuxna lika väl som barn.
Mycket beror det nog på språket, som är moget, och det traditionellt vuxna ansvar som barnen Grace axlar. Att inte bara barn kan se denna magiska värld uppvisar ett tydligt budskap till läsaren: det är inte en fantasivärld, vi kan inte säga att detta är en värld som barnen fantiserar ihop som brukar vara fallet med fantasy där ett barn spelar huvudrollen. Anledningen: vuxna i boken kan se de magiska varelserna lika tydligt som barnen kan det! Mycket uppfriskande, tycker jag!
Dessutom fann jag slutet mycket tillfredställande och bilderna var underbara!

För er som vill läsa dessa böcker på svenska kan jag upplysa om de svenska titlarna här nedan (böckerna ska läsas i kronologisk ordning för att förstås!):

  • Spiderwick 1: Vättar i väggen
  • Spiderwick 2: Stenens öga
  • Spiderwick 3: Lucindas hemlighet
  • Spiderwick 4: Järnträdet
  • Spiderwick 5: Mulgaraths vrede

Alla böckerna tillsammans får 10 kakor av mig!

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Barnböcker, Engelska titlar, Fantasy och science fiction, Recensioner, Ungdom och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till The Spiderwick Chronicles – Tony DiTerlizzi & Holly Black

  1. Elina skriver:

    Jag har läst ”Bortom Spiderwick” med min lillasyster! Så bra! (:

  2. Anitha Östlund skriver:

    Jag har läst hela serien för mina barn, och sett filmen. Jag blev förälskad och är ändå ingen fan av fantasy egentligen.
    Om du inte sett filmen, se den.

Kommentera

