Herrelös av Rachel Vincent

Titel: Herrelös
Författare: Rachel Vincent
Förlag: Harlequin

Baksidestext:  

Det finns bara åtta kvinnliga varkatter kvar i världen. Jag är en av dem.

Jag ser ut som vilken student som helst, men jag är en varkatt – en shapeshifter – och jag lever i två världar. Trots mina föräldrars protester har jag lyckats undkomma min flocks alla krav och förväntningar och skapat mig ett normalt liv. Ända tills en strykarkatt överföll mig.

Jag hade varnats för strykarkatter – varkatter utan flock, ständigt på jakt efter någon som jag: en attraktiv och fertil hona. Jag undkom men fick veta att två av mina medkatter försvunnit. Min närkontakt med faran var allt flocken behövde för att kalla mig tillbaka, för min egen säkerhet påstod de. Men jag är ingen kattunge och är beredd att utmana vem som helst –och vad som helst. Även herrelösa strykarkatter …

Omdöme: Kul med en bok som handlar om varkatter, även om det är ett ord som låter så konstigt på svenska. Och roligt med en bok som passar dom som är 20 +. Vi får hänga med på collegeliv och en massa drickande, lättklädda personer och en hel del sex. Det är fartfyllt och underhållande. Det som är ett stort minus är alla klyshor och att jag inte riktigt får grepp om huvudpersonen trots att boken är skriven i jag-form. Trots det, helt klart läsvärd och ett välkommet tillskott i paranormallitteraturvärlden.

Betyg: 6,5/10

Sofie Trinh Johansson 

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner, Sofie Trinh Johansson, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

