Flickan med snö i håret

Författare: Ninni Schulman

Förlag: Forum

Bloggrecenserat av Catrine Pettersson

Ninni Schulman har nyligen kommit ut med sin andra bok, men det är inte den jag ska skriva om. Eftersom jag missade hennes debutroman, Flickan med snö i håret, så jag valde att läsa den istället.

Baksidestext: ”En kall och snöig nyårsafton försvinner sextonåriga Hedda Losjö från sitt hem utanför Hagfors i Värmland. Hennes föräldrar är förtvivlade. Vad kan ha hänt deras skötsamma dotter? När poliserna Petra Wilander och Christer Berglund får fallet på sitt bord visar det sig snart att Hedda har levt ett dubbelliv. En tid senare hittas en ung flicka mördad i en jordkällare i skogen några kilometer från familjen Losjös hem. Flickan är naken och har dödats med ett skott i bakhuvudet. Kan det vara den försvunna Hedda? Den lilla polisstationen står nu inför en av sina största utmaningar. Journalisten Magdalena Hansson har lämnat Stockholm och flyttat hem till Hagfors med sin sexåriga adoptivson Nils efter en uppslitande skilsmässa. Hon är trött och deprimerad och hoppas att lugnet på landsbygden och tryggheten i uppväxtstaden ska ge henne livsglädjen tillbaka. Magdalena engagerar sig känslomässigt i den försvunna Heddas öde och börjar undersöka fallet närmare. Snart inser hon att den fridfulla bygden bär på hemligheter som vissa gör vad som helst för att dölja.”

Flickan med snö i håret är lättläst. Språket flyter och historien är väl sammanfogad. I persongalleriet finns inga superhjältar eller karaktärer som sticker ut. Huvudpersonen är en nyskild singelmorsa som gillar 80-talsmusik och är så vanlig att det nästan blir tråkigt. Hon slickar såren efter sin skilsmässa och börjar så smått hitta sin plats i tillvaron. Vi får följa hur hon möts av barndomsvännernas olika sätt att förhålla sig till att hon kommer tillbaka till småstaden efter att ha bott i Stockholm. Vardagslivet får stort utrymme i den här romanen.

Jag upplever Flickan med snö i håret som en blandning av relationsroman och gammal hederlig småstadsdeckare, utan att någondera når några svindlande höjder. Som relationsroman saknar den tillräckligt djup och som kriminalroman saknar den täthet och nerv, även om den lyfter på slutet. Någonstans på mitten börjar spänningen skruvas upp. Bokens bäst gestaltade delar är de som behandlar relationen mellan den försvunna flickans föräldrar. Avståndet mellan makarna är starkt och trovärdigt skildrat.

Det är ingen tvekan om att Ninni Schulman är bra på att skriva. Dessutom beskrivs en typ av brott som bör uppmärksammas. Dock tycker jag att bokens moraliska ställningstaganden kunde ha spetsats till ytterligare. Jag saknar passion, tempoväxlingar och det där riktiga lyftet som gör boken minnesvärd och speciell. Det finns öppningar för mer dramatik och för scener som verkligen skulle kunna bränna till, men dessa tillfällen utnyttjas inte.

Som debut är boken helt ok. Flickan med snö i håret landar på 5 av 10 kakor i betyg.

/Catrine Pettersson

Det här inlägget postades i Catrine Pettersson, Deckare och thrillers och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.