Kampen om järntronen

Kampen om järntronenTitel: Kampen om järntronen
Författare:
GRR Martin
Förlag: Månpocket

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose.

Det var med väldigt höga förväntningar jag närmade mig den här boken. Det här är nämligen den första boken i en omfattande bokserie, Sagan om is och eld, men också underlaget till en tv-serie – HBOs nya storsatsning ”Game of Thrones”. Första säsongen sändes i USA våren 2011 i tio avsnitt som har gått mycket bra och säsong två spelas in just nu. De tio avsnitten, som bygger på första boken (den här) i serien, har sammanlagt kostat dryga 312 miljoner kronor och är den dyraste tv-serien någonsin hittills. I Sverige har den gått på betalkanalen  Canal+, men den har inte jag. Men tur för mig är att SVT har köpt in serien och de kommer att visa den till våren, med preliminärt startdatum i februari enligt deras hemsida.

Kampen om järntronen är en gedigen fantasybok och finns på svenska enbart i pocket, inbunden verkar den vara slut, men det kommer säkert senare. Jag köpte boken för det låga priset 60 kronor på SF-bokhandeln i Gamla Stan och eftersom boken är över 700 sidor med pytteliten text måste jag ju erkänna att det är mycket bok för pengarna… Men det är onekligen LITEN text, så inget för den som ser lite dåligt. Den har kommit ut tidigare i två delar, då hette den första delen I vargens tid och den andra Kampen om järntronen. Jag vet inte om det var större text i dem, men det kan vara bra att veta att den var i två delar om du vill låna dem på biblioteket.

GRR Martin har planerat att det ska bli en serie om totalt sju böcker, varav han har skrivit fem, och håller nu på med den sjätte. Än så länge finns bara tre utgivna på svenska vad jag vet (av Månpocket), bok nummer två heter Kungarnas krig och den tredje heter Svärdets makt. Den fjärde kommer att heta Kråkornas fest, men har inte kommit ut än. Författaren är en amerikan som började jobba som författare på heltid 1979 och har inte bara skrivit böcker utan också manus till film och tv. Game of Thrones spelas in på Malta, Nordirland och i Marocko och har många engelska skådespelare och alla jag pratat med som sett den är jättepositiva.

Jag tyckte att boken var mycket bra och jag vill poängtera att det är en vuxenbok även om ungdomar säkert gillar den. Den är väldigt våldsam och redan på de första sidorna dör två personer. Jag måste säga att författaren har en avundsvärd fantasi och det är ett myller av platser och personer, vars öden flätas samman i kampen om järntronen. När man börjar färden in i denna fantasyvärld sitter Robert Baratheon på tronen och mångas blod har flutit för den flera år tidigare, bland annat ätten Targaryens, som satt där innan, och nästan alla i den ätten dödades, men inte bland annat två barn som kom undan och man flydde med dem från de sju kungarnas rike. De var draklordarna vars överlevande ättlingar nu i exil smider planer på att ta tillbaka tronen.

Boken handlar om ett flertal familjer, men kanske mest om ätten Stark, en familj som man lär känna och som man som läsare känner mest sympatier för. De bor i det kalla norden, som sträcker sig till den stora muren i norr där de helt svartklädda Nattens väktare vakar för att de ofattbara hemskheter och vålnader som dväljs där bortom inte ska komma att förinta alla människorna. Ju kallare det blir, ju närmre drar sig vålnaderna människorna och ätten Starks ordspråk är ”The winter is coming”. Somrar och vintrar tar ibland lång tid och varar i många år, så ibland är det lite rörigt att veta hur gamla karaktärerna är när en vinter varat i många år, men att den längsta vintern i mannaminne nalkas är i norden folkets största rädsla.

Ibland är det lite klyschig fantasy, med äldre män som äktar unga jungfrur och lorder som drabbar samman med svärd över minsta oförätt, men i början blev jag fundersam när jag i flera kapitel läste titel ”ser”. Först tänkte jag att författaren menade ”sir” och jag frågade runt och jag blev föreslagen fel i översättningen, men SÅ dålig uppfattade jag den inte, jag tycker den tvärtom verkar ganska bra. Efter omfattande googling visade det sig vara ett nytt ”hen-ord”, dvs en titel som är könsneutral. Så jag när jag läst ett tag till väntade jag mig kvinnliga riddare, men de är få och det är gammalmodiga kvinno- och mansroller bland karaktärerna, jag tror medeltidsinspirerat? Därmed inte sagt att kvinnorna på något sätt är mesiga och bara vandrar runt och är söta oskulder tills de blir bortgifta, tvärtom, en del av dem är mycket grymma, intrigerar och mördar på löpande band. Några är såklart goda, men uppfostrar sina pojkar för krig och gör man inte det och ens son visar sig vara en vekling – ja då ska man skämmas. Särskilt drottningen, en drakprinsessa och en dotter till ätten Stark är starka kvinnokaraktärer.

Bland de manliga karaktärerna finns det alla möjliga sorter, de goda och visa, de intrigerande och de elaka, mest lorder och deras ättlingar. En dvärg spelar en mycket central roll i boken och han spelas i tv-serien av Peter Dinklage som vann en Emmy för sin rolltolkning. Mycket av kampen om att vinna tronen handlar om list, våld, makt och att köpa lojaliteter, men också mycket om att stora starka män som man är lite rädd för och känner mycket respekt för följer man, men när de blir gamla och/eller sjuka tar nya vid, á la teorin ”den starkaste överlever”. Men här är dvärgen ett intressant undantag och även om han köper sig det mesta (vänskap, kvinnor, beskyddare) med sin ätts guld får man se världen genom hans cyniska och lite bittra sett att se på sin verklighet och han verkar vara den enda som skapar relationer till folk utan att vara så upptagen av deras status, ätt, rank och rikedom. Han verkar heller inte vara så intresserad av järntronen, som hans syster drottningen önskar sin son att sitta på snarast möjligt. Ja, det är flera karaktärer man vill veta hur det går för och boken slutar med en riktig cliffhanger, så det blir väl att läsa fler tegelstenar i framtiden … GRR Martin verkar ta ganska lång tid på sig att skriva böckerna dock och flera fans är oroliga att han ska dö innan han avslutat serien (de två böcker som är kvar), så jag känner ingen brådska. Och alla är ju som sagt inte översatta till svenska än. Åtta kakor av tio.  Mer information om tv-serien finns här: http://www.hbo.com/#/game-of-thrones

Pebbles Karlsson Ambrose

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

